PODSTAWA PRAWNA
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. uchwalona przez Zgromadzenie Narodowe w dniu 2 kwietnia 1997 r., przyjęta przez Naród w referendum konstytucyjnym w dniu 25 maja 1997 r., podpisana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 lipca 1997 r. (t.j. Dz.U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483 ze zm.),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz.U. z 2003 r. Nr 26 poz. 226),
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 231 poz. 1375 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1356 ze zm.),
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 124),
- Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 1996 r. Nr 10 poz. 55 ze zm.).
WPROWADZENIE
Profilaktyka jest chronieniem człowieka w rozwoju przed zagrożeniami i reagowaniem na nie. Jej celem jest ochrona człowieka, ucznia przed wszelkimi zakłóceniami rozwoju. Człowiek niedojrzały sam dla siebie może być zagrożeniem, dlatego prowadzenie dziecka ku dojrzałości jest zarówno wychowaniem, jak i profilaktyką.
Oddziaływanie profilaktyczne ma szczególne znaczenie w odniesieniu do dzieci i młodzieży w okresie dorastania. Jest to forma rozwoju, w czasie której dokonuje się wiele intensywnych , jakościowych zmian w osobowości człowieka. Fazę tę najczęściej charakteryzuje brak integracji. Jest to proces podatny na zakłócenia i podejmowanie działań ryzykownych.
Czynniki ryzyka to wszystkie elementy (cechy, sytuacje, warunki) zwiększające prawdopodobieństwo pojawienia się niekorzystnych konsekwencji zaburzających prawidłowy rozwój. Należą do nich:
• środowisko społeczne i normy w nim obowiązujące, promujące dane wzorce zachowań
• modelowanie takich zachowań w domu i w szkole
• grupy rówieśnicze i występujące w nich zachowania destrukcyjne
• słabe wyniki w nauce
• brak celów życiowych
• dostęp do środków i substancji psychoaktywnych
• wczesna inicjacja w zachowaniach ryzykownych
I DIAGNOZA ŚRODOWISKA SZKOLNEGO
Zespół Szkół w Zwierniku jest niewielką szkołą, co w połączeniu z przyjaznym i bezpiecznym otoczeniem sprawia, iż stwarzamy naszym uczniom duże poczucie bezpieczeństwa. Przyczyn zachowań ryzykownych jest jednak wiele. Wszyscy uczniowie naszej szkoły mieszkają na wsi, a zatem dostęp do korzystania z różnych propozycji ośrodków kulturalnych mają utrudniony. Spora część rodziców utrzymuje się z pracy we własnym gospodarstwie, dlatego uczniowie czas wolny od zajęć lekcyjnych przeznaczają na pomoc rodzicom. Wykształcenie rodziców – najczęściej zawodowe, może być przyczyną braku aspiracji naukowych ale może również wpływać motywująco. Sytuacja materialna wielu rodzin sięga granic ubóstwa. Wśród mieszkańców społeczności lokalnej nasila się uzależnienie od alkoholu, obserwuje się małą aktywność (brak stowarzyszeń, klubów, kół itp.).
Diagnozy środowiska szkolnego dokonano na podstawie ankiet skierowanych do uczniów, rodziców, nauczycieli, obserwacji zachowania uczniów, analizy dokumentacji wychowawców klas.
Analiza wyników badań potwierdziła wstępne zidentyfikowanie obszarów zagrożeń występujących w naszej szkole i posłużyła do skonstruowania Szkolnego Programu Profilaktyki.
Skutecznej realizacji założeń SPP sprzyjać będzie współpraca z różnymi instytucjami (Policja, PPP, Komisja ds. zwalczania problemów alkoholowych, MOPS) i rodzicami.
Przeprowadzona diagnoza posłużyła do określenia domniemanych przyczyn zachowań ryzykownych wśród uczniów.
ROZPOZNANE ZACHOWANIA RYZYKOWNE |
PRZYCZYNY |
wulgaryzmy, brak kultury osobistej |
- obyczaj środowiskowy - wzorce wyniesione z domu - chęć zaimponowania rówieśnikom - wyraz buntu, manifestowanie dorosłości - wzorce w mediach - ubóstwo językowe |
brak zainteresowania nauką |
- lenistwo - negatywny wpływ grupy rówieśniczej - brak zainteresowania ze strony rodziców |
palenie papierosów, picie alkoholu |
- ciekawość - wpływ reklamy - wzorowanie się na dorosłych - sposób na odreagowanie - nuda, przekora, bunt - sytuacja domowa - negatywny wpływ grupy rówieśniczej |
zachowania agresywne |
- negatywne wzorce - sposób na odreagowanie stresu - chęć dominowania, zaistnienia w grupie - moda na agresję - nieumiejętność radzenia sobie z problemami |
II CELE, ZAŁOŻENIA DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
Szkolny Program Profilaktyki uwzględnia treści kształcenia dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów naszego środowiska. Jest on zintegrowany ze Statutem Szkoły i Programem Wychowawczym. Ma na celu:
1.Przeciwdziałanie zachowaniom ryzykownym
- doskonalenie i kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów oraz radzenie sobie z przejawami przemocy – eliminowanie zachowań agresywnych
- wdrażanie do prawidłowego pojmowania norm zachowania przyjętych przez społeczeństwo w miejscach publicznych oraz w środowisku rodzinnym
- dążenie do stworzenia modelu „człowieka szczęśliwego” – wszelkie nałogi są zazwyczaj rekompensatą dyskomfortu psychicznego
2. Promowanie zdrowego stylu życia
- zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego, wspomaganie zdrowia fizycznego i psychicznego poprzez kształcenie umiejętności i nawyków ruchowych
- stwarzanie możliwości udziału w zajęciach sportowo- rekreacyjnych
- organizacji czasu wolnego
3. Kształtowanie ważnych psychologicznie i społecznie umiejętności
- rozwijanie umiejętności interpersonalnych, kształcenie umiejętności zachowywania się w różnych sytuacjach, doskonalenie technik asertywnych – umiejętności mówienia NIE
4. Wzmacnianie poczucia własnej wartości i tożsamości
- uczenie świadomego decydowania o sobie i ponoszenia konsekwencji własnych decyzji
- wyrabianie poczucia tożsamości i własnej wartości oraz wiary w siebie
5. Zapobieganie uzależnieniom
- silna więź emocjonalna z rodzicami
- ogólnie pozytywne relacje z dorosłymi (posiadanie autorytetów)
- zainteresowanie nauką i własnym rozwojem
- praktyki religijne
- podtrzymywanie tradycji i kształcenie szacunku dla jej norm
- konstruktywna grupa rówieśnicza, autorytety
III SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU
Realizacja programu odbywać się będzie w ramach:
1.Zajęć dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych prowadzonych przez wychowawców i nauczycieli przedmiotowych, a także na wycieczkach, spotkaniach oraz imprezach okolicznościowych
2.Zajęć pozalekcyjnych z uczniami mającymi na celu:
• możliwość rozwijania przez uczniów własnych zainteresowań
• rozwiązywanie problemów oraz radzenie sobie z przejawami przemocy
• nabywanie umiejętności otwartego wyrażania myśli, uczuć i przekonań
3.Poświęcania szczególnej uwagi wychowawcy na wzmocnienie poczucia własnej wartości ucznia poprzez:
• okazanie zainteresowania każdemu uczniowi
• badanie środowiska domowego oraz indywidualne rozmowy z rodzicami lub opiekunami
• udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów osobistych uczniów
• wspólne opracowywanie metod postępowania w sytuacjach konfliktowych
• dzielenie się z rodzicami pozytywnymi uwagami o dziecku
4.Pedagogizacja rodziców w ramach:
• zebrań ogólnych
• spotkań z wychowawcami
IV METODY REALIZACJI PROGRAMU
1.Metody aktywizujące jednostkę i środowisko: quizy, konkursy plastyczne, muzyczne, literackie, apele, teatrzyki, działalność kół zainteresowań, pomoc koleżeńska, szkolenia rodziców i nauczycieli, zawody sportowe, wycieczki
2.Metody eksponujące:
• impresyjne – polegają na wywołaniu u uczniów określonych zachowań i zmian w postawach moralnych, przeżywanie głębokich emocji
• ekspresyjne – stwarzanie sytuacji, w których uczeń nie tylko przeżywa, ale i tworzy np. drama, odgrywanie ról, inscenizacje, wystawy prac
3.Metody podające: mini wykład, pogadanka, rozmowa kierowana, dyskusja
V ADRESACI PROGRAMU I STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ PROFILAKTYCZNYCH
Niniejszy program skierowany jest do: uczniów, nauczycieli i rodziców.
Praca profilaktyczna w szkole została zaplanowana na trzech związanych ze sobą poziomach:
- Profilaktyka wśród dzieci i dla dzieci
- Profilaktyka wśród nauczycieli
- Profilaktyka wśród rodziców
RADA PEDAGOGICZNA
• określa zadania w zakresie profilaktyki
• określa zapotrzebowanie na realizację programów profilaktycznych
• dokonuje analizy działalności profilaktycznej
NAUCZYCIELE
• współpracują z wychowawcami klas w realizacji zadań profilaktycznych
• wykonują zalecenia zawarte w orzeczeniach wydanych przez PPP
• doskonalą kwalifikacje i zdobywają nowe umiejętności w zakresie działań profilaktycznych
WYCHOWAWCA KLASY
• integruje zespół klasowy
• dba o poczucie bezpieczeństwa i akceptacji ucznia w klasie
• wyposaża uczniów w umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
• realizuje zadania w zakresie profilaktyki we współpracy z rodzicami uczniów
•rozpoznaje indywidualne potrzeby uczniów oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych
DYREKTOR
• monitoruje pracę wychowawców klas w zakresie profilaktyki
• diagnozuje oczekiwania uczniów i rodziców w zakresie profilaktyki
• współpracuje z podmiotami szkoły oraz instytucjami wspomagającymi działania z zakresu profilaktyki
RADA RODZICÓW
• opiniuje Szkolny Program Profilaktyki
• analizuje i diagnozuje opinie rodziców na temat profilaktyki
• współpracuje z Radą Pedagogiczną, Dyrektorem, Samorządem Uczniowskim
VI PRZEWIDYWANE EFEKTY PLANOWANYCH DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
W wyniku zastosowania Szkolnego Programu Profilaktyki:
UCZNIOWIE
• zmniejszy się wskaźnik występowania agresji i przemocy
• udoskonalą i wykształcą umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły
• posiądą wiedzę na temat uzależnień i ich negatywnych skutków
• będą dostrzegali swoje mocne strony
• chętnie i aktywnie będą uczestniczyć w promocji zdrowego stylu życia
RODZICE
• usystematyzują swoją wiedzę na temat uzależnień, mechanizmów agresji i przemocy
• będą korzystać ze wsparcia instytucji specjalistycznych
• zwiększą zaangażowanie w rozwój i edukację swoich dzieci
NAUCZYCIELE/WYCHOWAWCY
• podwyższą swoje kompetencje wychowawcze i profilaktyczne
• wychowawca na każdy rok szkolny opracuje na podstawie SPP plan działań profilaktycznych dla swojej klasy, w którym uwzględni zadania, sposoby realizacji, formy i metody pracy
VII EWALUACJA SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI
Opracowany program będzie realizowany w ciągu roku szkolnego 2016/2017.
SPP będzie poddany ewaluacji na zakończenie roku szkolnego poprzez:
• diagnozę wybranych obszarów
Podstawową formą ewaluacji będą:
• ankiety skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców
• obserwacje
• wywiady, rozmowy
Wnioski z ewaluacji zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej a planowane zmiany zatwierdzone uchwałą, po wcześniejszym zaopiniowaniu przez RP i SU.
SZCZEGÓŁOWY PLAN DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH
Model informacyjny (wszystkie klasy)
ZADANIA |
FORMY REALIZACJI |
Profilaktyka dydaktyczno - wychowawcza |
• Informowanie o najbliższych punktach konsultacyjnych z psychologiem i pedagogiem • Współpraca z rodzicami w kierowaniu uczniów na badania do PPP • Zapewnienie pomocy w nauce – zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze, rewalidacyjne, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne • Stworzenie uczniom możliwości uczestniczenia w kołach zainteresowań • Informowanie rodziców o rodzajach i formach pomocy proponowanych przez instytucje wspierające szkołę • Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie szkoły |
Zapoznanie uczniów z obowiązującymi regulaminami |
• Zapoznanie uczniów w ramach godzin wychowawczych ze Statutem, WSO, Programem Wychowawczym, Programem Profilaktyki, Procedurami postępowania w sytuacjach zagrożenia |
Tworzenie bezpiecznego, wolnego od uzależnień środowiska wychowawczego szkoły |
• Dyżury nauczycieli na korytarzach, w szatni, przed szkołą • Kontrola zachowań uczniów w toaletach • Ankietowanie środowiska szkolnego na temat bezpieczeństwa w szkole • Organizowanie spotkań z funkcjonariuszem do spraw nieletnich i ruchu drogowego • Warsztaty „Jak radzić sobie z przemocą i agresją” • Zapoznanie uczniów z punktami Statutu Szkoły dotyczącymi zakazu używania środków uzależniających i opuszczania szkoły podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych |
Zapewnienie poczucie bezpieczeństwa w szkole |
• Tworzenie bezpiecznej atmosfery w szkole i poza nią • Przygotowanie pogadanek na temat „Ferie zimowe – bezpieczne i zdrowe”, „Bezpieczne wakacje”, „Bezpieczna droga do szkoły/domu” |
SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY I – III
CELE |
ZADANIA |
ODPOWIEDZIALNI |
Rozwijanie samoświadomości samopoznanie Ja i inni
|
Integracja zespołów klasowych. |
wychowawcy |
Wzmacnianie poczucia własnej wartości- ja i moje miejsce w klasie. |
wychowawcy |
|
Rozpoznawanie i nazywanie emocji – złość, agresja jak sobie z nią skutecznie radzić. |
pedagog szkolny |
|
Wyrabianie tolerancji w stosunku do innych. Realizacja programu edukacyjnego „Zawsze razem”. |
wychowawcy |
|
Kształtowanie prawidłowego stosunku do osób niepełnosprawnych. |
wychowawcy |
|
Uczenie alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu.
|
wychowawcy, opiekun świetlicy |
|
Wpajanie prawidłowych nawyków- odżywianie, stosowne ubieranie, ruch na świeżym powietrzu. |
wychowawcy, pielęgniarka |
|
Zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego |
Zapoznanie z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa. |
wychowawcy, pedagog, policjant |
Gdzie szukać pomocy w różnych sytuacjach – pogadanka.
|
pedagog szkolny |
|
Uświadomienie dzieciom różnic w kontaktach międzyludzkich – zaufanie i ostrożność.
|
wychowawca, policjant |
|
Uświadomienie i różnicowanie sytuacji bezpiecznych i niebezpiecznych |
wychowawca, pedagog, policjant |
|
Umiejętność radzenia sobie ze złością, agresją i przemocą oraz w sytuacjach trudnych |
Pogadanki: „Jak radzić sobie z agresją i złością”, „Zasady bezpiecznego zachowania się w szkole i poza nią”. |
wychowawca, pedagog szkolny, policjant |
Promowanie zdrowego stylu życia |
Pogadanki na temat zasad przestrzegania higieny osobistej. Przybliżenie uczniom i rodzicom zagadnień związanych z problematyką wad postawy. Dostosowanie wielkości krzeseł i stolików do wysokości uczniów. Udział w programach zdrowotnych organizowanych przez Sanepid. |
wychowawcy, pedagog szkolny, pielęgniarka, nauczyciele wychowania fizycznego |
SZKOŁA PODSTAWOWA KLASY IV – VI
CELE |
ZADANIA |
ODPOWIEDZIALNI |
Rozwijanie samoświadomości – kim jestem?
Dostarczenie wiedzy rodzicom dotyczącej uzależnieniom grożącym ich dzieciom
Dostarczenie wiedzy rodzicom i nauczycielom na temat pierwszych sygnałów wpływu narkotyków na młodego człowieka
|
Rozpoznawanie i nazywanie emocji – jak sobie radzić ze złością i stresem. |
wychowawcy, pedagog szkolny |
Szukanie swoich słabych i mocnych stron – jaki jestem?.
|
wychowawcy, pedagog szkolny |
|
Poznawanie samego siebie – jak być nastolatkiem, problemy dojrzewania, higiena osobista. |
wychowawcy, pielęgniarka, nauczyciel przyrody |
|
Rozwijanie swoich zainteresowań i pasji.
|
wychowawcy, nauczyciele wychowania fizycznego |
|
Wprowadzenie do tematu uzależnień: • zapoznanie z rodzajami uzależnień występujących we współczesnym świecie (alkohol, papierosy, narkotyki) • zapoznanie uczniów ze skutkami wszelkich uzależnień i omówienie sposobów ich zapobiegania • wyrabianie właściwych nawyków dotyczących spędzania czasu wolnego: poznawanie form spędzania czasu wolnego poprzez dyskusję na godzinach wychowawczych, wyjazdy do kina, teatru, muzeum, wycieczki krajoznawcze, propagowanie wśród uczniów czytelnictwa, organizowanie imprez sportowych
Popularyzacja wiedzy dotyczącej uzależnień Uświadomienie konieczności wczesnego zapobiegania trudnym sytuacjom na płaszczyźnie dziecko – rodzic
Zwrócenie uwagi na pierwsze sygnały ostrzegawcze takie jak wygląd zewnętrzny, zmiany w zachowaniu. Wskazywanie miejsc gdzie rodzice mogą szukać fachowej pomocy.
|
wychowawca, pedagog szkolny, nauczyciel wychowania fizycznego, bibliotekarz |
|
Kształtowanie umiejętności interpersonalnych |
Wprowadzanie zasad dobrej komunikacji – jak słuchać, jak mówić, komunikacja niewerbalna. Pogadanki na temat „Co to jest przyjaźń?”, „Czy zasługuję na prawdziwego przyjaciela?”, „Moje mocne i słabe strony – akceptacja siebie, umiejętność samooceny”. |
wychowawcy, pedagog szkolny |
Nauka jak skutecznie rozwiązywać problemy.
|
Wychowawcy, pedagog szkolny |
|
Rozwijanie tolerancji |
wychowawcy, pedagog szkolny |
|
Zaufanie – co to jest, na czym polega?. |
wychowawcy, pedagog szkolny |
|
Kształtowanie właściwych postaw społecznych |
Pogadanki na temat praw i obowiązków ucznia.
|
wychowawcy, pedagog szkolny |
Warsztaty – „Asertywność jako postawa, dzięki której możemy zachować swoją tożsamość i poczucie własnej wartości”.
|
pedagog szkolny |
|
Warsztaty – „Jak radzić sobie ze stresem?”.
|
pedagog szkolny |
|
Niwelowanie przejawów przemocy i agresji |
Zwiększenie świadomości, że uczeń może skutecznie poradzić sobie z sytuacjami nacisku – przemocy, agresji.
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z własną i cudzą agresją.
Zwiększenie poczucia własnej wartości i poszanowanie tożsamości własnej i rówieśników.
Zwiększenie umiejętności radzenia sobie z emocjami, stresem i zagrożeniem.
Prowadzenie zajęć wychowawczych na temat radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Prowadzenie zajęć wychowawczych integrujących zespoły klasowe.
Spotkania z przedstawicielami Policji.
Praca nad szacunkiem wobec siebie i innych.
Postawa nauczyciela – szacunek wobec ucznia; nauczyciel wzorem.
|
wychowawcy, pedagog szkolny, policjant |
Motywowanie uczniów do nauki |
Aktywizowanie uczniów do nauki przez stosowanie aktywnych metod pracy.
Organizacja cyklu zajęć wzmacniających samoocenę.
Rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez rozszerzanie oferty kół zainteresowań.
Indywidualizacja procesu nauczania i oceniania w stosunku do wybranych uczniów.
Wzmacnianie motywacji w systemie oceniania – nagrody, dyplomy, wyróżnienia. |
nauczyciele wszystkich przedmiotów, wychowawcy, pedagog szkolny |
|
Wyposażenie rodziców w wiedzę na temat przyczyn niepowodzeń dydaktycznych oraz sposobów pracy z uczniem w domu.
Konsekwentne przestrzeganie zaleceń wydanych przez PPP.
Zajęcia warsztatowe „Jak się uczyć?”
Organizowanie konkursów szkolnych, wiedzy, artystycznych, sportowych.
Systematyczne stosowanie na lekcjach krótkich form kontroli wiedzy i umiejętności – kartkówki.
|
nauczyciele wszystkich przedmiotów, wychowawcy, pedagog szkolny |
Promocja zdrowia |
Pogadanki na godzinach wychowawczych: „Przyczyny i skutki uzależnienia od dymu tytoniowego”
Światowy dzień bez papierosa.
Plakaty, gazetki ścienne informacyjne dla uczniów i rodziców.
Udział w spektaklach profilaktycznych organizowanych przez szkołę.
Realizacja programu „Znajdź właściwe rozwiązanie”. |
wychowawcy, nauczyciel biologii, chemii, samorząd uczniowski, pedagog szkolny. |
Zagospodarowanie czasu wolnego uczniów |
Koła zainteresowań, wiedzy, sportowe.
Zajęcia świetlicowe – opiekuńczo – wychowawcze.
Wycieczki, imprezy szkolne, konkursy.
Zajęcia przygotowujące do sprawdzianu i egzaminów.
|
nauczyciele, wychowawcy, opiekun świetlicy |
HARMONOGRAM UROCZYSTOŚCI ZWIĄZANYCH Z NADANIEM SZKOLE PODSTAWOWEJ
IMIENIA WITOLDA PILECKIEGO
ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA
|
EWALUACJA |
TERMIN |
Zasadzenie dębu pamięci Witolda Pileckiego
|
Spotkanie z panem Grzesiakowskim
|
Nauczyciele wychowawcy, dyrektor szkoły |
Rozmowa, obserwacja |
IX 2016 |
Gminny konkurs Piosenki Patriotycznej i Żołnierskiej
|
Konkurs |
Wychowawcy, nauczyciel muzyki
|
Obserwacja protokół |
XI 2016 |
Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych
|
Prezentacja multimedialna Lekcja historii, WOS-u, godziny wychowawcze |
Wychowawcy, nauczyciele historii
|
Rozmowa, obserwacja |
III 2017 |
Konkursy wiedzy związane z życiem i działalnością pułkownika Witolda Pileckiego
|
Konkursy |
Nauczyciele wychowawcy
|
Rozmowa, obserwacja, protokół |
IV 2017 |
Organizacja uroczystości nadania Szkole Podstawowej imienia Witolda Pileckiego |
Uroczystość |
Dyrektor szkoły, |
Rozmowa, obserwacja |
V 2017 |
GIMNAZJUM
Propagowanie zdrowego stylu życia i alternatywnego sposobu spędzania wolnego czasu
ZADANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
ODPOWIEDZIALNI |
Uczenie zasad zdrowego stylu życia |
Rozmowy rodziców z dziećmi. Pogadanki, dyskusje na godzinach wychowawczych. Realizacja edukacji prozdrowotnej. Cykl tematów realizowanych na lekcji biologii.
|
rodzice, wychowawcy, nauczyciel biologii, wychowania fizycznego, pielęgniarka, pedagog szkolny |
Rozwijanie sprawności fizycznej |
Lekcje wychowania fizycznego. Imprezy sportowe, rozgrywki miedzy klasowe, szkolne.
|
nauczyciele wychowania fizycznego |
Dbanie o zdrowy styl życia |
Prelekcje na temat „Szkodliwości długotrwałego spędzania czasu przed komputerem i telewizorem”. Higiena pracy umysłowej.
|
rodzice, nauczyciele – szczególnie informatyki |
Uświadamianie uczniom, iż człowiek, jego zdrowie, godność, stanowią wartość najwyższą
|
Rozmowy na lekcjach religii, języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie. Rozmowy w ramach godzin wychowawczych i przygotowania do życia w rodzinie. |
ksiądz, nauczyciele |
Organizowanie pomocy w nauce |
Wychowawcy organizują pomoc koleżeńską. Nauczyciele organizują zajęcia dydaktyczno – wychowawcze. Konsultacje przedmiotowe.
|
nauczyciele, Samorząd Uczniowski |
Promowanie zachowań proekologicznych |
Propagowanie akcji ekologicznych w środowisku lokalnym;, zbiórka surowców wtórnych – makulatura, baterie, nakrętki
|
pedagog szkolny, nauczyciel biologii |
Stwarzanie uczniom warunków umożliwiających rozwój |
Organizacja pracy z uczniem zdolnym. Motywowanie uczniów do udziału w zawodach sportowych, konkursach przedmiotowych; nauczyciele stosują aktywne metody nauczania.
|
wszyscy nauczyciele |
Eliminowanie przejawów agresji i przemocy w szkole
Wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za mienie własne i społeczne |
Spotkania uczniów, nauczycieli i dyrektora na apelach porządkowych. Pogadanki na temat poszanowania mienia swojego i innych. Dopilnowanie aby uczniowie na konkretnych lekcjach siedzieli w tych samych ławkach
|
dyrektor, nauczyciele, pracownicy szkoły |
Przeciwdziałanie i redukowanie agresji słownej, fizycznej i psychicznej w szkole, domu, środowisku lokalnym |
Pogadanki na godzinach wychowawczych. Indywidualne rozmowy z uczniami na temat zachowań agresywnych. Bieżąca analiza zeszytów uwag, dzienników z zachowania, mająca na celu wyłonienie uczniów stosujących przemoc, agresję. Rozmowy z rodzicami uczniów agresywnych – współpraca w celu wyeliminowania niewłaściwych zachowań. Spotkania z przedstawicielami instytucji państwowych: policjant, kurator sądowy; skuteczne reagowanie na wszelkie przejawy agresji.
|
wychowawcy, nauczyciele, pedagog szkolny |
Uczenie alternatywnych sposobów rozwiązywania konfliktów
|
Dyskusje i ćwiczenia na godzinach wychowawczych. Kontrola działań uczniów przez rodziców i nauczycieli. |
rodzice, nauczyciele |
Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z negatywnymi emocjami
|
Wskazywanie wzorców pozytywnych zachowań. Dbałość o rozwój osobowości uczniów. Zwiększanie szacunku do samego siebie. |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny |
Pokazywanie rodzicom właściwych sposobów radzenia sobie z agresją u dzieci |
Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz pomocy rodzinie; pedagogizacja rodziców |
wychowawcy, pedagog szkolny |
Podnoszenie kultury słowa, eliminowanie wulgaryzmów ze słownika uczniów |
Lekcje języka polskiego, dotyczące kultury języka pisanego i mówionego. Pogadanki na lekcjach religii i godzinach wychowawczych. Reagowanie wychowawcze na przypadki używania wulgaryzmów. Apele szkolne poświęcone tej tematyce.
|
nauczyciel języka polskiego, ksiądz, wychowawcy |
Profilaktyka uzależnień
Dostarczanie wiedzy o szkodliwości palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków
Dostarczenie wiedzy rodzicom dotyczącej uzależnieniom grożącym ich dzieciom
Dostarczenie wiedzy rodzicom i nauczycielom na temat pierwszych sygnałów wpływu narkotyków na młodego człowieka
|
Realizacja programu edukacyjnego „Znajdź właściwe rozwiązanie”. Projekcja filmów, referaty, prelekcje, gazetki ścienne na temat uzależnień. Bibliotekarz gromadzi literaturę dotyczącą tej tematyki. Zajęcia warsztatowe z profilaktyki antynikotynowej oraz z zakresu przeciwdziałania piciu alkoholu i zażywania narkotyków. Pozyskanie w walce z nałogami rodziców, policji oraz instytucji wspierających szkołę. Udział w spektaklach profilaktycznych organizowanych przez szkołę.
Popularyzacja wiedzy dotyczącej uzależnień Uświadomienie konieczności wczesnego zapobiegania trudnym sytuacjom na płaszczyźnie dziecko – rodzic
Zwrócenie uwagi na pierwsze sygnały ostrzegawcze takie jak wygląd zewnętrzny, zmiany w zachowaniu. Wskazywanie miejsc gdzie rodzice mogą szukać fachowej pomocy. |
nauczyciel biologii, wychowawcy, pedagog szkolny |
Uczenie podejmowania decyzji ze szczególnym uwzględnieniem konstruktywnego odmawiania
|
Kształtowanie umiejętności asertywnych. Ćwiczenie umiejętności właściwego komunikowania się – – mówienie „nie” w sytuacji nacisku.
|
wychowawcy, pedagog |
Propagowanie świadomego wybierania programów TV i racjonalnego korzystania z komputera
|
Zapoznanie z zagrożeniami jakie niesie Internet. Zapobieganie szerzeniu się cyberprzemocy. Przygotowanie ucznia do świadomego korzystania z multimediów i Internetu. |
wychowawcy, nauczyciel informatyki |
Kształtowanie umiejętności interpersonalnych
Wzmacnianie więzi między rodzicami i dziećmi
|
Okazywanie szacunku rodzicom jako pierwszym wychowawcom. Pedagogizacja rodziców. |
rodzice, nauczyciele |
Wzmacnianie poczucia przynależności do grupy klasowej |
Wycieczki klasowe, wyjazdy do kina, teatru. Zabawy integracyjne.
Działania integrujące klasę – np. opłatek klasowy, dyskoteki. |
wychowawcy, samorządy klasowe, samorząd szkolny |
Kształtowanie umiejętności wczuwania się w położenie innych |
Szerzenie działalności charytatywnej. Uwrażliwianie na potrzeby innych. Zbiórka plastikowych zakrętek . |
wychowawcy, Samorząd Uczniowski, pedagog szkolny |
Wyrabianie potrzeby uczenia się, rozwijania zainteresowań
Przygotowanie rodziców i nauczycieli do motywowania uczniów do nauki i pomagania im w trudnościach w uczeniu się
|
Uzupełnienie księgozbioru biblioteki szkolnej o pozycje dotyczące pracy z uczniem mającym trudności w nauce oraz efektywnych metod pracy umysłowej; informowanie rodziców o możliwości korzystania z pomocy PPP.
|
nauczyciel bibliotekarz, wychowawcy, pedagog szkolny |
Rozwijanie zainteresowań naukowych wśród uczniów |
Stosowanie aktywnych metod nauczania, wykorzystywanie multimedialnych środków dydaktycznych, stosowanie technologii informacyjnej na zajęciach szkolnych, wykorzystywanie komputerowych programów edukacyjnych; łączenie nauki z zabawą oraz zdrową rywalizacją; mobilizacja zespołów klasowych oraz indywidualnych uczniów do pomocy koleżeńskiej, przygotowywanie uczniów do konkursów wiedzy.
|
nauczyciele |
Zapoznawanie z nowatorskimi metodami uczenia się
|
Wykorzystywanie komputera i zasobów Internetu do nauki. |
wychowawca, nauczyciel informatyki |
Przygotowanie uczniów do wyboru szkoły ponadgimnazjalnej |
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowegoj. Wyjazd z uczniami klas trzecich na „Dni Kariery”. Zapraszanie w ramach godzin wychowawczych przedstawicieli szkół ponadgimnazjalnych Spotkanie z pracownikami Urzędu Pracy w Dębicy – zapoznanie z aktualnym rynkiem pracy.
|
wychowawcy, pedagog szkolny, |
Eliminowanie zjawiska wagarowania
Współpraca z rodzicami w zakresie kontroli realizacji obowiązku szkolnego |
Kształtowanie u rodziców postawy odpowiedzialności za systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia szkolne. Stała kontrola frekwencji na wszystkich zajęciach – analiza i rozliczanie. Systematyczne informowanie rodziców o niepokojących nieobecnościach uczniów w szkole (telefoniczne).
|
wychowawcy, pedagog, policjant |
Uświadomienie uczniom zagrożeń wynikających z wagarowania |
Pogadanki na godzinach wychowawczych uświadamiające zagrożenia związane z wagarowaniem.
|
wychowawcy, pedagog szkolny |