ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZWIERNIKU
PROJEKT WARSZTATÓW DZIENNIKARSKICH
DLA UCZNIÓW KLASY VI ORAZ I-III GIMNAZJUM
Świat w słowa zaklęty
MGR MARZENA ŚWIERCZEK MGR EDYTA POTOK
2014/ 2015
Dobry dziennikarz powinien być przede wszystkim dobrym człowiekiem.
Największa trudność dla każdego dziennikarza: by zyskując sławę, nie zapomnieć, po co się pisze.
RYSZARD KAPUŚCIŃSKI
Ogólna charakterystyka projektu
Nadrzędnym celem projektu jest wprowadzenie uczniów w świat mediów oraz przygotowanie ich do aktywnego uczestniczenia w przyszłości w życiu społecznym i kulturalnym.
II. Cele szczegółowe projektu
ü Przygotowanie do świadomego korzystania ze środków masowego przekazu.
ü Kształtowanie odpowiedzialności za słowo.
ü Motywowanie do samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności poszukiwania informacji w zborach bibliotecznych, Internecie, encyklopediach multimedialnych.
ü Przygotowanie do życia publicznego.
ü Kształtowanie postaw zainteresowania otaczającym światem poprzez korzystanie z mediów.
ü Poznanie różnych strategii dziennikarskich.
ü Zapoznanie ze specyfiką pracy dziennikarza.
ü Bogacenie słownictwa związanego z prasą.
ü Poznanie różnych gatunków publicystycznych.
ü Uczenie się praktycznego konstruowania różnych form wypowiedzi publicystycznych.
III. Umiejętności:
ü Opanowanie pracy z komputerem, Internetem.
ü Kształtowanie umiejętności mówienia, słuchania w różnych sytuacjach komunikacyjnych, poprawnego wypowiadania się.
ü Rozumienie natury i roli mediów we współczesnym świecie.
ü Budowanie i prowadzenie wywiadu oraz sprawne wypowiadanie się w takich formach jak; artykuł informacyjny, sprawozdanie, recenzja, list do redakcji.
ü Umiejętność argumentowania i formułowania sądów.
ü Dbanie o estetykę i formę graficzną tekstu.
ü Doskonalenie umiejętności selekcjonowania informacji.
ü Samodzielne przygotowywanie wywiadów, pisanie artykułów, sprawozdań i recenzji.
IV. Adresaci programu:
Program jest przeznaczony dla uczniów klas VI oraz I-III gimnazjum, którzy wykazują zainteresowanie dziennikarstwem i pragną dowiedzieć się na czym polega praca dziennikarza oraz mają łatwość swobodnego wypowiadania się w mowie i w piśmie.
V. Czas trwania programu
Materiał programowy przewidziany jest na dwa semestry; realizowany będzie na lekcjach języka polskiego, informatyki, wiedzy o społeczeństwie oraz zajęciach pozalekcyjnych
VI. Literatura:
B. Garicki: Metodyka redagowania gazety. Kraków 1978.
Bortnowski S.: Warsztaty dziennikarskie. Warszawa 1999.
Drabarek B., Rowińska I., Stachowicz A.: Szkoła analizy tekstów kultury. Warszawa 2000.
Dyduchowa A.: Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Kraków 1988.
Dziennikarstwo i świat mediów. Red. Z. Bauer, E. Chudziński. Kraków 2000.
Encyklopedia szkolna. Literatura i nauka o języku. Red. A. Z. Makowiecki. Warszawa 1999.
Głowiński M., Okopień- Sławińska A., Sławiński J.: Zarys teorii literatury. Warszawa 1975.
Kopaliński W: Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. Warszawa 1999.
Krall J.: Reklama. Warszawa 1994.
VII.TREŚCI PROGRAMOWE
Sztuka notowania:
ü tabela, wykres, mapa mentalna,
ü notatka a notatka prasowa,
ü metoda 6 pytań: co? kto? gdzie? kiedy? jak? dlaczego?
ü warsztat informacyjny dziennika
Gromadzimy i zapisujemy informacje:
ü warsztat informacyjny dziennikarza,
ü źródła informacji,
ü sposoby przekazywania informacji czytelnikom (gatunki informacyjne: flesz, news, kronika wydarzeń, notatka prasowa, przegląd prasy, recenzja, reportaż, sprawozdanie, sylwetka, wywiad, wzmianka, zapowiedź).
Praca dziennikarza:
ü zagadnienia etyki dziennikarskiej, elementy prawa prasowego,
ü rola prasy (informacyjna, opiniotwórcza, public relation, reklama),
ü słowniczek dziennikarza,
ü wizyta w: redakcji, wydawnictwie, radiu, telewizji.
Gatunki publicystyczne i pograniczne:
ü gatunki publicystyczne (artykuł, artykuł wstępny, debata, felieton, komentarz prasowy, list do redakcji, polemika),
ü gatunki pograniczne (esej).
Struktura tekstu dziennikarskiego:
ü tytuł, podtytuł, śródtytuł; akapity, dzielenie tekstu,
ü grafika gazety
ü ramki, belki, fonty.
Środowisko Windows:
ü systemy operacyjne (Windows, Linux),
ü programy komputerowe (krótkie prezentacje: Word - edytor tekstu, Power Point, Publisher, Access, Front Page, Excel, Corel).
Preferowane metody pracy z uczniem to:
ü analiza i naśladowanie wzorów - tekst przewodni,
ü praktyka pisarska,
ü wykład, prezentacja,
ü dyskusja,
ü symulacja,
ü drzewko decyzyjne,
ü burza mózgów,
ü krzyżówka skojarzeń,
ü gazetka klasowa –praca grupowa
ü heureza.
Wśród form pracy z uczniem będzie dominowała praca w niewielkich, 2 - 3-oso-bowych zespołach, a podczas ćwiczeń redakcyjnych praca indywidualna. Uczniowie klasy 2 gimnazjum stworzą własny numer gazetki, zaś 3 zajmą się redagowaniem notatek na stronę internetową szkoły.
Istotne dla efektywnej realizacji treści programowych jest zapewnienie takich środków dydaktycznych i technicznych, jak: komputer z drukarką, dostęp do Internetu, rzutnik do foliogramów, kserokopiarka, tablice i plansze dydaktyczne, zestaw foliogramów i tekstów przewodnich.
Inne formy pracy w prezentowanym programie to wycieczka do redakcji gazety.
VIII. Przewidywane osiągnięcia ucznia i propozycje metod ich oceny
Po zakończeniu realizacji programu uczeń potrafi:
ü aktywnie uczestniczyć w życiu szkoły i środowiska,
ü szukać tematów skłaniających do refleksji nad naturą człowieka i otaczającą go rzeczywistością, wobec której zachowuje obiektywizm,
ü planować pracę redakcyjną,
ü efektywnie współpracować w zespole,
ü tworzyć teksty w różnych gatunkach dziennikarskich,
ü dbać o czystość i kulturę języka.
W zakresie języka polskiego uczeń:
ü Umie samodzielnie redagować różne formy wypowiedzi pisemnych, zarówno o charakterze literackim, np.: sprawozdanie, reportaż, felieton, jak i użytkowym, np.: zawiadomienie, zaproszenie, notatka, z zachowaniem poprawności językowych i zasad kompozycji;
ü W wypowiedziach pisemnych umie stosować różne rodzaje wypowiedzeń: zdanie pojedyncze, zdanie złożone, równoważnik zadnia;
ü Umie dyskutować w zespole z zachowaniem zasad komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
ü Umie gromadzić informacje na określony temat, dokonać ich analizy i selekcji
W zakresie informatyki uczeń:
ü Umie redagować teksty przy użyciu edytorów tekstu;
ü Umie tworzyć pola tekstowe, rysunki, grafiki;
ü Umie kopiować teksty, rysunki, przenosić w obrębie jednego dokumentu i między dokumentami, dokonywać ich zapisu;
ü Umie wstawiać i formatować obiekty rysunkowe w dokumentach tekstowych;
ü Umie posługiwać się skanerem;
ü Umie korzystać z Internetu jako źródła zdobywania i przekazywanie informacji.