„ W wychowaniu chodzi właśnie o to,
ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem
o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał,
aby umiał być nie tylko z drugimi, ale i dla drugich.”
/ Jan Paweł II /
Przemówienie w UNESCO 02.06.1980 r.
„Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala,
nie ciągnie a wznosi, nie ugniata a kształtuje,
nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje –
przeżyje wraz z dziećmi wiele natchnionych chwil”
/Janusz Korczak/
Spis treści
- PODSTAWA PRAWNA ...........................................................................................................................................................
- MISJA SZKOŁY .......................................................................................................................................................................
- CELE PROGRAMU ................................................................................................................................................................
- POSTANOWIENIA WSTĘPNE .............................................................................................................................................
- STAŁE UROCZYSTOŚCI SZKOLNE ....................................................................................................................................
- POSTAWY WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELI I UCZNIÓW ..............................................................................................
- POSTAWA NAUCZYCIELI ...................................................................................................................................................
- POSTAWA ABSOLWENTA ..................................................................................................................................................
- PROGRAM WYCHOWAWCZY ..............................................................................................................................................
- BUDOWANIE POZYTYWNEGO OBRAZU SZKOŁY. ...........................................................................................................
- WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE I OBYWATELSKIE. ........................................................................................................
- KSZTAŁTOWANIE POSTAW SAMODZIELNOŚCI I NIEZALEŻNOŚCI UCZNIA. .............................................................
- DBAŁOŚĆ O ZDROWIE PSYCHICZNE I FIZYCZNE. ..........................................................................................................
- PRZYGOTOWANIE DO WŁAŚCIWEGO WYBORU DALSZEJ DROGI EDUKACYJNEJ. ...................................................
- WSPÓŁPRACA Z RODZINAMI UCZNIÓW. …………………………………………………………………………………………………………..
PODSTAWA PRAWNA
v Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572) z późniejszymi zmianami.
v Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
v Rozporządzenie MEN i S z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami).
v Statut Szkoły
v Program Profilaktyczny Szkoły
Program wychowawczy opisuje w sposób całościowy treści i działania zmierzające do wszechstronnego rozwoju ucznia oraz służy urzeczywistnieniu wizji naszej szkoły. Jest elastyczny i otwarty, modyfikowany w zależności od potrzeb. Przy opracowaniu programu wykorzystano wskazówki i uwagi rodziców, które wpłynęły na zebraniach klasowych; wzięto pod uwagę sugestie uczniów oraz uwagi doświadczonych wychowawców, Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców.
MISJA SZKOŁY
Misją naszej szkoły jest kształcenie i wychowanie uczniów oparte na odpowiedzialności za siebie i innych członków społeczności. Ponadto wyposażenie ich w wiedzę i kompetencje na wysokim poziomie, aby stali się odpowiedzialnymi, kreatywnymi i wrażliwymi członkami społeczności, w której funkcjonują: rodziny, wsi, kraju, świata oraz, aby potrafili wykorzystywać własny potencjał i dostosowywać się do szybko zmieniającej się rzeczywistości, ucząc się przez całe życie.
Głównym założeniem naszej szkoły jest przestrzeganie zasad, które leżą u podstaw kształtowania młodego człowieka i przygotowania go do odniesienia sukcesu – w nauce i w życiu. Są to: upór w osiąganiu wyznaczonego celu, wiara we własne siły i możliwości, organizacja swoich działań i zarządzanie czasem oraz współpraca, tolerancja, przestrzeganie zasad, szacunek dla innych. Razem z rodzicami wspieramy każde dziecko
w poszukiwaniu własnej drogi edukacyjnej i kształtowaniu osobowości. Wzmacniamy jego kreatywność oraz indywidualne możliwości intelektualne. Dbamy o bliski kontakt z szeroko pojętą kulturą i sztuką, który kształtuje człowieka wrażliwego na otaczający go świat. Poprzez uczestnictwo w akcjach charytatywnych wzmacniamy takie cechy charakteru, jak życzliwość, tolerancja, wrażliwość, odpowiedzialność za siebie i drugiego człowieka oraz przygotujemy naszych uczniów do życia w społeczeństwie demokratycznym.
Naszym celem jest:
v Stwarzanie warunków do wszechstronnego rozwoju osobowego ucznia (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym).
v Wdrażanie młodzieży do pracy nad własnym rozwojem osobistym i społecznym.
v Stwarzanie możliwości atrakcyjnego spędzania czasu wolnego i rozwoju zainteresowań (wycieczki, dyskoteki, koła zainteresowań).
v Kształtowanie postaw obywatelskich, moralnych, patriotycznych i proekologicznych.
v Rozwijanie poszanowania do historii kultury i tradycji narodowej z jej regionalnym bogactwem.
v Wdrażanie do poznawania dziedzictwa kulturowego i cywilizacyjnego Europy i świata
v Przygotowanie uczniów do wyzwań współczesnego świata poprzez aktywność intelektualną, edukację multimedialną, naukę języków obcych i zachowań prospołecznych
v Dostrzeganie w każdym uczniu ukrytych możliwości oraz zdolności i rozwijanie ich, aby był kreatywny i miał świadomość większej wartości swoich działań,
v Kultywowanie tradycji europejskich, narodowych, religijnych, rodzinnych
v Wykorzystanie indywidualnego potencjału ucznia
v Dostosowania wymagań programowych zróżnicowanych pod względem poziomu i tempa pracy odpowiednio do możliwości ucznia
v Korzystanie z technologii informacyjnej i komunikacyjnej
v Zapewnienie szacunku każdemu, zarówno w relacji uczeń – uczeń, jak też pedagog/pracownik – uczeń
v Przywiązywanie dużej wagi do wzmacniania poczucia własnej wartości
v Poszanowanie wartości i godności ludzkiej
v Aktywne działania ucznia na rzecz klasy, szkoły
v Uczciwość, szczerość, prawdomówność, sprawiedliwość
v Szacunek do języka, kultury historii i tradycji narodowej
v Wrażliwość na piękno przyrody ojczystej
v Ogólnoludzkie normy i wartości religijne
- III. WSTĘP
Wychowanie dziecka to proces świadomy, celowy, bardzo złożony i trudny, który polega na planowym wpajaniu przez rodziców, nauczycieli i wychowawców zasad oraz reguł, którymi ma się ono kierować w swoim życiu.
Podstawowym i naturalnym środowiskiem społecznym i wychowawczym życia dzieci i młodzieży jest rodzina, którą szkoła powinna wspierać w dziedzinie wychowania. Systematyczna praca z uczniami i rodzicami we współpracy z różnymi instytucjami jest podstawą naszego programu wychowawczego, gdyż wychowanie i kształcenie powinno stanowić integralną całość.
Drogą pozytywnej motywacji, preferując humanistyczne normy moralne stwarzamy dziecku warunki do samodzielnego poznawania siebie:
v mobilizujemy do rzetelnej samooceny i rozwijamy poczucie własnej wartości,
v przybliżamy podstawowe zasady i reguły obowiązujące w stosunkach międzyludzkich,
v kształtujemy zachowania sprzyjające zdrowiu
v zapewniamy wszechstronny rozwój osobowy ucznia, wspomagamy ten rozwój we wszystkich wymiarach, zwłaszcza indywidualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym i duchowym, a tym samym wyposażymy absolwenta naszej szkoły w bagaż pozytywnych wartości, by dalej podążał drogą poznawczą ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
Chcemy być szkołą, która kształcić będzie uczniów na miarę XXI wieku, tak, by potrafili radzić sobie w zmieniającym się współczesnym świecie i stawić czoła coraz bardziej wymagającej rzeczywistości, tak by w sposób najbardziej efektywny
i wydajny umożliwiać młodym ludziom rozwój.
Treści wychowawcze zawarte w niniejszym programie przewidziane są do realizacji w ciągu sześcioletniej nauki w szkole podstawowej i trzyletniej w gimnazjum. Program przygotowany został w formie spójnego dokumentu, którego elementy mogą być modyfikowane w kolejnych latach pracy, w zależności od zmieniających się potrzeb. Określa pracę wychowawczą jako współdziałanie uczniów, rodziców i nauczycieli. Jednocześnie uznaje, że największe prawa wychowawcze do swoich dzieci mają rodzice. Szkoła wspomaga ich w procesie wychowania. Integralną częścią Programu wychowawczego są również treści wychowawcze zawarte w Programie profilaktycznym Szkoły, Statucie Szkoły działaniach doraźnych i okolicznościowych.
Zadania wychowawcze realizowane są w ramach:
v lekcji wychowawczych,
v lekcji przedmiotowych,
v zajęć pozalekcyjnych:, zajęć świetlicowych, zajęć sportowych
v wycieczek przedmiotowych i krajoznawczych,
v wystaw prac plastycznych, inscenizacji teatralnych przygotowywanych przez uczniów na terenie szkoły,
v wyjść do placówek kulturalnych – wyjazdy do teatru, muzeum, kina,
v indywidualnej pracy pedagogicznej z uczniem,
v akcji charytatywnych, ekologicznych,
v zawodów i imprez sportowych,
v stałego uaktualniania strony internetowej,
v współpracy z rodzicami, która obejmuje:
a) natychmiastowy kontakt w niepokojących sytuacjach wychowawczych (telefoniczny, listowny),
b) stały kontakt podczas zebrań, okresowych wywiadówek i konsultacji,
c) stały kontakt i współdziałanie z Radą Rodziców,
d) spotkania z pedagogiem szkolnym.
- IV. CELE PROGRAMU
Cel nadrzędny: WSZECHSTRONNY ROZWÓJ UCZNIA
Cele szczegółowe:
v rozwijanie indywidualnych zainteresowań,
v kształtowanie poczucia własnej wartości, godności i niezależności,
v kształtowanie postaw patriotycznych,
v wdrażanie do aktywnego uczestniczenia w życiu rodziny, klasy i szkoły,
v kształtowanie świadomości ekologicznej,
v kształtowanie umiejętności pełnienia ról społecznych,
v wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia, zarówno w sferze emocjonalnej, intelektualnej, jak i fizycznej,
v przygotowanie do właściwego funkcjonowania w grupie rówieśniczej oraz społeczeństwie,
v przygotowanie do tworzenia relacji opartych na przyjaźni, tolerancji, poszanowania odrębności drugiego człowieka,
v wpajanie poczucia szacunku dla kultury i tradycji narodowych,
v rozwijanie poczucia tożsamości narodowej przy jednoczesnej otwartości na dorobek kulturalny całej Europy i świata,
v poszanowanie otaczającej przyrody,
v promowanie zasad dobrego wychowania oraz dbanie o wysoki poziom kultury osobistej uczniów,
v podmiotowe traktowanie ucznia,
v preferowanie nadrzędnych, uniwersalnych wartości takich jak: prawda, dobro, miłość, piękno, tolerancja,
v kształtowanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek do innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestniczenia w kulturze, podejmowanie inicjatyw oraz do pracy zespołowej,
v kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji,
v podejmowanie działań w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji,
v takie uczestnictwo nauczyciela w formowaniu emocji wychowanka, by ten stawał się co raz bardziej wartościowym człowiekiem,
v dostrzeganie i rozwijanie predyspozycji umysłowych, duchowych, fizycznych oraz talentów uczniów, aby zapewnić im najlepszy, harmonijny rozwój, w zgodzie z samym sobą
- V. STAŁE UROCZYSTOŚCI SZKOLNE
v Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego.
v Wybory do Samorządu Uczniowskiego.
v Dzień Edukacji Narodowej – apel ogólnoszkolny.
v Uroczystość Odzyskania Niepodległości – apel ogólnoszkolny.
v Zabawa andrzejkowa
v Wigilia szkolna, wigilie klasowe.
v Pierwszy dzień wiosny.
v Wielkanoc szkolna.
v Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja
v Dzień sportu
v Uroczyste zakończenie roku szkolnego.
v Włączanie się w różnego rodzaju akcje społeczne wynikające z zaistniałej sytuacji w kraju lub na świecie.
- VI. POSTAWY WYCHOWAWCZE NAUCZYCIELI I UCZNIÓW
v POWINNOŚCI WYCHOWAWCÓW KLASOWYCH:
1. Rzetelne, coroczne, zapoznanie uczniów w czasie godzin wychowawczych i ich rodziców podczas zebrań z podstawowymi dokumentami regulującymi życie szkoły: Statutem szkoły, Programem wychowawczym, Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania, Regulaminem Programem Profilaktycznym.
2. Zapewnienie uczniom i ich rodzicom wszechstronnych informacji dotyczących postępów uczniów w nauce i zachowaniu oraz wymagań edukacyjnych stawianych przez szkolę.
3. Rozpoznanie sytuacji wychowawczej uczniów i poinformowanie uczących nauczycieli o trudnych przypadkach w tym zakresie.
4. Koordynowanie działań zespołu klasowego, wspieranie rozwoju uczniów.
5. Opracowanie klasowego planu wychowawczego (w porozumieniu z uczniami i rodzicami) w oparciu o niniejszy "Program wychowawczy szkoły” oraz przedstawienie go rodzicom podczas pierwszego spotkania w danym roku szkolnym.
6. Podejmowanie systematycznych wysiłków zmierzających do wytworzenia prawidłowej atmosfery w zespole klasowym.
7. Dbanie o rozwój samorządności w klasie.
8. Uczestniczenie we wszystkich sytuacjach ważnych dla klasy ujętych w planie wychowawczym, np.: imprezach, wycieczkach, obozach, w których uczestniczą wychowankowie.
9. Udział w klasowych wycieczkach.
10. Rozwiązywanie bieżących problemów dydaktycznych i wychowawczych we współpracy z rodzicami, nauczycielami, pedagogiem szkolnym i terapeutą, Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Dębicy.
11. Czuwanie nad przestrzeganiem obowiązującego w szkole prawa zarówno przez uczniów jak nauczycieli uczących w klasie.
12. Prawidłowe i systematyczne prowadzenie dokumentacji szkolnej.
v ZADANIA RADY PEDAGOGICZNEJ:
- Wspomaganie rodziny w jej naturalnych prawach do wychowania poprzez dostarczanie kompetentnych informacji o przyczynach problemów z zachowaniem się ucznia oraz sposobach wprowadzania korekt wychowawczych.
- Ułatwianie i stwarzanie możliwości kontaktu rodziców z:
v Poradnią Pedagogiczno – Psychologiczną w Dębicy
v specjalistami z dziedziny medycyny i psychologii
- Opracowywanie zasad motywowania uczniów do pożądanych społecznie zachowań z uwzględnieniem kryteriów przyjętych w statucie szkoły.
v ZADANIA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO:
- Wyraża opinie na temat sposobu i celowości organizowania imprez
i uroczystości szkolnych, - Decyduje w ramach kompetencji określonych w statucie o realizowanych przez szkołę zadaniach.
- Reprezentuje uczniów na zewnątrz.
- Ocenia sytuację wychowawczą w szkole.
v ZASADY WSPÓŁPRACY WYCHOWAWCZEJ Z RODZICAMI:
1. Rodzice mają obowiązek uczestniczyć w zebraniach z rodzicami organizowanych przez wychowawcę klasy lub dyrektora szkoły oraz prelekcjach poświęconych zagadnieniom wychowawczym.
2. Rodzice mają obowiązek zawiadamiania wychowawcy o nieobecności ucznia, stałego kontaktu z wychowawcą w trudnych sytuacjach wychowawczych.
3. Rodzice mają obowiązek dbania o odpowiedni strój i wygląd dziecka.
4. Rodzice powinni na bieżąco zgłaszać do dyrektora szkoły lub wychowawcy najdrobniejsze nawet formy przestępczości wśród uczniów.
5. W sytuacjach spornych w klasie rodzic zobowiązany jest do zachowania drogi służbowej zgodnie z zapisami Statutu szkoły.
6. Rodzice ponoszą odpowiedzialność finansową za umyślne zniszczenia i kradzieże dokonane w szkole przez ich dzieci.
8. Rodzice winni czynnie uczestniczyć w pracach, imprezach i uroczystościach na rzecz klasy i szkoły.
v CELE OGÓLNE PRACY WYCHOWAWCZEJ:
v wszechstronny rozwój osobowy ucznia w wymiarze intelektualnym, fizycznym, emocjonalnym, społecznym, moralnym i duchowym poprzez swobodę praktycznego działania i krytycznego myślenia
v kształtowanie postawy patriotycznej wychowanków
v uczenie szacunku dla narodowego dziedzictwa, a jednocześnie otwartości na wartości Europy i świata
v przygotować ich do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady tolerancji, demokracji, szacunku dla drugiego człowieka i wrażliwości na potrzeby innych
v zapewnienie każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju w atmosferze życzliwości i wzajemnej inspiracji.
v Promowanie stylu wychowania opartego na indywidualizacji, podmiotowości i samodzielności ucznia.
POSTAWA NAUCZYCIELI
Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły; wspierać każdego ucznia w jego rozwoju oraz dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego. Nauczyciel kształci
i wychowuje młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka bez względu na jego narodowość, rasę i światopogląd. (Karta Nauczyciela, Art. 6)
Nauczyciele powinni odznaczać się półprofesjonalnością i troską w zakresie:
v działań ukierunkowanych na to, by każdy uczeń w zespole klasowym czuł się jego ważnym członkiem,
v zapewnienia poczucia bezpieczeństwa w szkole wszystkim dzieciom i młodzieży,
v elastycznością i pomysłowością w swoich działaniach edukacyjno-wychowawczych.
Priorytety naszego działania:
- Nauczanie relacji wzajemnego poszanowania,
- Budowanie prawidłowych więzi uczuciowych,
- Kształtowanie umiejętności prawidłowego komunikowania się w relacjach między rówieśnikami i względem osób dorosłych,
- Rozwijanie odpowiedzialności za siebie i innych,
- Przygotowanie do wykorzystania umiejętności i zdobytej wiedzy w dalszym samodoskonaleniu się,
- Rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zdolności samodzielnego myślenia,
- Rozwijanie świadomej troski o swoją higienę i zdrowie,
- Kształtowanie umiejętności organizowania wolnego czasu poprzez rozwijanie własnych zainteresowań i samorealizację.
Sposób realizacji wytyczonych celów:
- Przestrzeganie ustalonych zasad postępowania zgodnie z przyjętymi regulaminami (regulaminem szkoły i regulaminami klasowymi),
- Krzewienie postawy samopomocy koleżeńskiej,
- Kształcenie umiejętności skutecznego komunikowania się,
- Wykonywanie zadań na rzecz klasy, szkoły środowiska lokalnego,
- Organizowanie wspólnych wyjść i wycieczek,
- Włączanie się i podejmowanie wspólnych inicjatyw kulturalno-rozrywkowych i edukacyjnych,
- Wspieranie działalności samorządu,
- Inspirowanie do stawiania przed sobą celów i wzbudzanie motywacji do ich wytrwałej realizacji,
- Wspieranie w realizacji zainteresowań i form spędzania wolnego czasu
- Wspieranie w poszukiwaniu dalszych dróg edukacji uczniów gimnazjum
POSTAWA ABSOLWENTA
Mamy nadzieję we współpracy z rodziną wychować młodego człowieka, który w przyszłości będzie potrafił:
- A. ZNALEŹĆ CEL I SENS SWOJEGO ISTNIENIA:
- Zachowywać się kulturalnie i tolerancyjnie,
- Wykazywać aktywną postawę w rozwijaniu zainteresowań,
- Świadomie włączać się w kreowanie swojej przyszłości,
- Z chęcią zdobywać wiedzę o świecie i doskonalić się,
- Odróżnić dobro od zła,
- Prezentować postawy patriotyczne
- Nie ulegać nałogom i uzależnieniom,
- świadomie dbać o swoje środowisko,
- Być świadomym członkiem społeczności lokalnej,
- Realnie oceniać własne możliwości i adekwatnie je wykorzystywać,
- Dbać o własną godność i szanować innych.
- Być człowiekiem o szerokich horyzontach myślowych, otwartym na świat i drugiego człowiek
- Właściwe zachowuje się wobec osób słabszych, starszych i niepełnosprawnych
- Szanuje ogólnie przyjęte normy moralne
- Zna i stosuje zasady dobrego wychowania
- Dbać o dobro wspólne
- Być wrażliwym na sprawy i potrzeby innych ludzi
- Akceptować odrębność, różnorodność, indywidualność
- Mieć świadomość swojego miejsca w rodzinie
- Znać swoje najbliższe środowisko
- umieć współdziałać w grupie
- RADZIĆ SOBIE Z TRUDNOŚCIAMI:
- Być pozytywnie nastawionym do siebie i świata
- Akceptować samego siebie i innych
- Być wytrwałym w dążeniu do celu
- Być samodzielnym, zaradnym, przedsiębiorczym
- Znać swoje mocne i słabe strony
- Umieć aktywnie wypoczywać
- Być świadomym zagrożeń i potrafić się im przeciwstawić
- Przyjmować porażkę jako motywację do dalszego, twórczego działania
- BYĆ OTWARTYM NA WIEDZĘ
- Umiejącego się uczyć
- Rozumiejącego sens edukacji we współczesnym świecie
- Planującego swoją karierę
- Znającego podstawy języka obcego
- Potrafiącego obsługiwać komputer
- Korzystającego z różnych środków informacji
- Stosującego zdobytą wiedzę w praktyce
- Rozwijającego swoje zainteresowania
- Dbającego o sprawność fizyczną
- VII. PROGRAM WYCHOWAWCZY
- 1. BUDOWANIE POZYTYWNEGO OBRAZU SZKOŁY.
Zadania
|
Forma realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
ewaluacja |
1. Poznawanie historii szkoły i jej osiągnięć.
|
Godziny wychowawcze, akademie i uroczystości szkolne.
|
Wychowawcy, nauczyciele |
Rozmowa, obserwacja |
2. Prowadzenie kroniki szkolnej, strony internetowej. |
Kronika szkolna, strona internetowa |
Wyznaczeni nauczyciele |
Analiza dokumentacji |
3. Dbanie o wystrój szkoły oraz placówki.
|
Aktualizowanie gazetek ściennych, gablota osiągnięć sportowych uczniów, dekoracji na korytarzach szkolnych, dekoracji okazjonalnych. |
Wyznaczeni nauczyciele. |
Obserwacja |
4. Organizowanie galerii prac uczniów.
|
Gazetki ścienne w klasach i na korytarzu |
wychowawcy |
Rozmowa, obserwacja. |
6. Kształtowanie pozytywnego obrazu szkoły.
|
Reprezentowanie szkoły na zewnątrz przez przedstawicieli samorządu uczniowskiego oraz publikacje pracowników szkoły. |
Nauczyciele |
Obserwacja ,strona internetowa |
7. Mobilizowanie uczniów do budowania pozytywnego wizerunku klasy i szkoły |
Godziny wychowawcze, uczestniczenie w zawodach i konkursach szkolnych oraz pozaszkolnych.
|
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog |
Rozmowa, obserwacja. |
2. ROZBUDZANIE TWÓRCZEJ POSTAWY UCZNIÓW I ROZWIJANIE ZAINTERESOWAŃ
Zadania |
Formy realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Ewaluacja |
1.Rozwijanie zainteresowań kulturą, sportem, najbliższą okolicą i regionem. |
• Wyjazdy do teatru, kin i muzeów. • Wycieczki • Organizowanie kółek zainteresowań • Udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych i sportowych • Redagowanie gazetki szkolnej. • Tworzenie gazetek ściennych informacyjnych na korytarzach • Prezentacje multimedialne |
Wychowawcy klas Opiekunowie kółek zainteresowań; Wszyscy nauczyciele |
|
2.Rozbudzanie zainteresowań kulturą, historią i geografią Europy i świata |
• Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi • Imprezy środowiskowe, • Korzystanie z programów edukacyjnych • Udział w Programach Unijnych |
Nauczyciele historii, przyrody, informatyki, muzyki i plastyki |
|
3.Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji |
• Przeprowadzanie lekcji • Informacyjnej w tym prezentacje multimedialne • Komputeryzacja zbiorów biblioteki szkolnej • Przekazywanie ważnych informacji dotyczących szkoły przez stronę internetowa szkoły
|
|
|
4. Motywowanie uczniów do osiągania lepszych wyników w nauce i sporcie |
• Nagradzanie najlepszego absolwenta klas szóstych NAGRODĄ DYREKTORA SZKOŁY • Wyróżnianie najlepszych uczniów odznaką wzorowego ucznia, świadectwem z czerwonym paskiem, nagroda książkową • Uzyskiwanie przez najlepszych uczniów stypendiów naukowych • Wyróżnianie najlepszej klasy w konkursach „ Klasa na medal” i „Sprawna klasa” • Pochwały ustne i pisemne wychowawców, dyrektora i nauczycieli • Tworzenie zespołów samopomocy uczniowskiej |
• Nauczyciele • Nauczyciele w-fu |
|
- 3. WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE I OBYWATELSKIE.
Zadania
|
Forma realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
ewaluacja |
1. Zapoznawanie uczniów z obrzędami i tradycjami rodzinnymi, narodowymi, lokalnymi i kulturowymi. |
Godziny wychowawcze, apele |
Wychowawcy, nauczyciele historii, j. polskiego i WOS-u.
|
Rozmowa, obserwacja.
|
2. Wzbudzanie chęci do uczestnictwa w obchodach świąt państwowych. |
Akademie, godziny wychowawcze |
Wychowawcy, nauczyciele |
Rozmowa, obserwacja
|
3. Kształtowanie postawy szacunku dla symboli narodowych.
|
Godziny wychowawcze, lekcje języka polskiego, historii, WOS- u |
Wychowawcy, nauczyciele historii, j. polskiego i WOS- u. |
Rozmowa, obserwacja
|
4.Rozwijanie szacunku dla miejsc pamięci narodowej.
|
Godziny wychowawcze, lekcje języka polskiego, historii, WOS- wycieczki do miejsc pamięci. |
Wychowawcy, nauczyciele historii, j. polskiego i WOS- u.
|
Rozmowa, obserwacja
|
5. Kształtowanie postawy patriotyzmu |
Godziny wychowawcze, lekcje języka polskiego, historii, WOS- u |
Nauczyciele, wychowawcy |
Rozmowa, obserwacja
|
6.Organizowanie wyjazdów edukacyjnych |
Wycieczki, wyjścia do muzeów. |
Nauczyciele, wychowawcy |
Rozmowa, obserwacja |
7.Udział w ogólnopolskich akcjach organizowanych przez Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy
|
Zajęcia świetlicowe, apele okolicznościowe, inne formy, które rekomenduje organizator akcji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy |
Nauczyciele, wychowawcy |
Rozmowa, obserwacja
|
8.Poznanie swoich praw obywatelskich |
Lekcje historii, WOS- u,
|
Nauczyciele, wychowawcy |
Rozmowa, obserwacja |
|
Lekcje historii, godziny wychowawcze, zapraszanie gości związanych zajmujących się historią regionalną, wyjazdy na sesje naukowe poświęcone historii regionu |
Nauczyciele historii, wychowawcy, zaproszeni goście |
Rozmowa, obserwacja |
- 4. KSZTAŁTOWANIE POSTAW SAMODZIELNOŚCI I NIEZALEŻNOŚCI UCZNIA.
Zadania |
Forma realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Ewaluacja |
1.Kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia i wyrażania własnych opinii w sposób akceptowany społecznie |
godziny wychowawcze, zajęcia świetlicowe, |
Wychowawcy, nauczyciele, opiekun świetlicy |
Rozmowa, obserwacja |
2.Kształtowanie postawy szacunku wobec siebie i innych osób: a) kształtowanie umiejętności kulturalnego zwracania się b) zapobieganie postawie roszczeniowej, szacunek do innych |
Rozmowy indywidualne, dyskusje, pogadanki, godziny wychowawcze zajęcia z pedagogiem ,zajęcia dydaktyczne i świetlicowe
|
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog
|
obserwacja |
3. Pogłębianie wiedzy o samym sobie: a)uświadamianie własnych dążeń, poczucia własnej wartości, b)umiejętność samooceny c) uświadomienie własnych możliwości i ograniczeń, d)rozwijanie odpowiedzialności za siebie. |
Rozmowy indywidualne, dyskusje, pogadanki, godziny wychowawcze zajęcia z pedagogiem ,zajęcia dydaktyczne i świetlicowe
|
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog
|
obserwacja |
4. Propagowanie kultury słowa wśród uczniów |
Zajęcia świetlicowe, godziny wychowawcze, zajęcia z pedagogiem, lekcje języka polskiego,
|
Wychowawca świetlicy, pedagog szkolny, wychowawcy, nauczyciele, nauczyciele specjaliści |
Rozmowa, obserwacja
|
5. Kształtowanie postawy asertywności |
Godziny wychowawcze, zajęcia z pedagogiem i psychologiem szkolnym. |
pedagog , wychowawcy, nauczyciele
|
Obserwacja, rozmowy indywidualne, dyskusja. |
6. Wpajanie zasad odpowiedzialnego traktowania obowiązków szkolnych
|
Zajęcia świetlicowe, godziny wychowawcze, zajęcia z pedagogiem szkolnym, omawianie ocen z zachowania
|
Wychowawcy świetlicy, pedagog szkolny, nauczyciele
|
Obserwacja, rozmowy indywidualne, dyskusja. |
7. Kształtowanie wśród uczniów postawy tolerancji: a) przyczyny i przejawy nietolerancji, b) tolerowanie odmienności i inności, c) rozwijanie empatii, d) wyzwalanie gotowości do niesienia pomocy drugiemu |
Godziny wychowawcze, zajęcia z pedagogiem, lekcje języka polskiego i WOS- u.
|
Wychowawcy, nauczyciele WOS- u i języka polskiego, pedagog,
|
Rozmowa, obserwacja
|
8.Kształtowanie pozytywnej atmosfery w klasie: a) kształtowanie postawy koleżeństwa, b) kształtowanie umiejętności komunikowania się, c) rozbudzanie otwartości na drugiego człowieka, e) pogłębianie wiedzy o swojej klasie i poczucia współodpowiedzialności |
Wycieczki, godziny wychowawcze, zajęcia z pedagogiem, wzajemna pomoc na zajęciach, przerwach, w szatni itp.
|
Wychowawcy, pedagog, wychowawca świetlicy.
|
Obserwacja, rozmowa
|
9.Uświadomienie roli rodziny: a) uświadomienie wpływu rodziny na nasze życie, b)pielęgnowanie pozytywnych relacji w rodzinie, c)kształtowanie szacunku do rodziny |
Godziny wychowawcze, rozmowy indywidualne, zajęcia świetlicowe, zajęcia z pedagogiem,
|
Wychowawcy, pedagog, nauczyciele
|
Obserwacja.
|
10.Kształtowanie umiejętności obrony własnych poglądów i uznawanych przez siebie wartości |
Godziny wychowawcze, rozmowy indywidualne, zajęcia świetlicowe |
Wychowawcy, pedagog,
|
Rozmowa, obserwacja
|
11.Kształtowanie umiejętności korzystania ze środków przekazu informacji: a) segregacji informacji oraz ich krytycznej oceny, b) kształtowanie umiejętności dbania o własne bezpieczeństwo w kontakcie z mediami (Internet, TV, prasa, radio, itp. |
WOS, informatyka, , zajęcia z pedagogiem,
|
Nauczyciele, bibliotekarze, pedagog, , wychowawcy.
|
Rozmowa, obserwacja
|
12.Rozwijanie umiejętności reagowania na zagrożenia: a) zapoznawanie uczniów z sygnałami alarmowymi oraz oznakowaniem BHP, b)zapoznanie uczniów c) organizowanie ewakuacji d)zapoznawanie uczniów |
Godziny wychowawcze, zajęcia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych zajęciach i w salach lekcyjnych, zajęcia świetlicowe, zajęcia z pedagogiem, apele, lekcje wdż
|
Wychowawcy, nauczyciele, pedagog, wychowawcy świetlicy,
|
Rozmowa, obserwacja
|
- 5. DBAŁOŚĆ O ZDROWIE PSYCHICZNE I FIZYCZNE
Zadania
|
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Ewaluacja |
1.Poznanie zasad zdrowego trybu życia: a) spędzania wolnego czasu, b) higieny układu nerwowego. |
Lekcje biologii, godziny wychowawcze
|
Nauczyciele biologii , wychowawcy
|
Sprawdziany osiągnięć szkolnych uczniów, rozmowy
|
2.Poznanie zasad racjonalnego żywienia i płynących z nich korzyści
|
Zajęcia z pedagogiem szkolnym, godziny wychowawcze, lekcje biologii, koordynator akcji Trzymaj formę |
pedagog , wychowawcy, nauczyciele, nauczyciele biologii
|
Sprawdziany osiągnięć szkolnych uczniów, rozmowy z uczniami, obserwacja.
|
3. Kształtowanie nawyków higieny osobistej i dbałości a) higiena całego ciała, b) mycie rąk przed posiłkami i po korzystaniu z toalety, c) dostosowanie ubioru do warunków atmosferycznych, okoliczności, wieku itp. |
Godziny wychowawcze, lekcje biologii
|
Wychowawcy, nauczyciele, nauczyciele biologii |
Sprawdziany osiągnięć szkolnych uczniów, rozmowy |
4. Zapewnienie bezpieczeństwa uczniów w czasie pobytu w szkole, w trakcie wyjść poza jej teren oraz na wycieczkach.
|
Dyżury nauczycieli na przerwach, kursy pomocy przedmedycznej, przypomnienie procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych, współtworzenie z uczniami regulaminów obowiązujących na terenie szkoły |
Dyrekcja szkoły, wychowawcy, |
Kontrola dokumentacji.
|
5. Utrwalanie zasad bezpieczeństwa w szkole i poza nią
|
Zajęcia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych zajęciach i w salach lekcyjnych, godziny wychowawcze, próbna ewakuacja budynku. Przeprowadzenie apelu .
|
Dyrekcja, wychowawcy, nauczyciele.
|
Próbna ewakuacja budynku
|
6. Poznanie i uświadomienie zagrożeń wieku dojrzewania: nikotynizm, alkoholizm, narkomania, sekty, bulimia, anoreksja. |
Zajęcia z pedagogiem szkolnym, godziny wychowawcze, lekcje biologii, WOS- u
|
Pedagog, wychowawcy, nauczyciele, nauczyciele biologii, WOS-u
|
Sprawdziany osiągnięć szkolnych, rozmowy, obserwacja.
|
7. Organizowanie ćwiczeń rekreacyjnych, konkursów sprawnościowych, wycieczek, zawodów sportowych, zielonych szkół, imprez o charakterze rekreacyjnym. |
Konkursy, wycieczki, zielone szkoły.
|
Nauczyciele, wychowawcy,
|
Analiza dokumentacji, rozmowa, obserwacja
|
8. Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji pozytywnych i negatywnych w sposób akceptowany społecznie oraz postępowania w sytuacji zagrożenia agresją |
Godziny wychowawcze, zajęcia z pedagogiem i p
|
pedagog , wychowawcy,
|
Obserwacja, rozmowy indywidualne, dyskusja.
|
- 6. PRZYGOTOWANIE DO WŁAŚCIWEGO WYBORU DALSZEJ DROGI EDUKACYJNEJ UCZNIÓW GIMNAZJUM
Zadania
|
Forma realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
funkcja |
1. Pomoc uczniom w określeniu swoich mocnych stron, zainteresowań oraz predyspozycji. |
Godziny wychowawcze, zajęcia |
Pedagog , wychowawcy, nauczyciele
|
Rozmowy, obserwacja
|
2. Przygotowanie uczniów klas III do dokonania wyboru dalszego kierunku i poziomu kształcenia.
|
Rozmowy indywidualne spotkania z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych. Spotkania z psychologiem z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, godziny wychowawcze |
Wychowawcy, pedagog, psycholog.
|
Rozmowy, wywiad z rodzicami, obserwacja.
|
3.Pomoc uczniom |
Zajęcia z pedagogiem szkolnym, zajęcia świetlicowe, godziny wychowawcze, wyjazdy do szkół ponadgimnazjalnych, Organizowanie spotkań z nauczycielami innych placówek oraz z absolwentami |
Pedagog, wychowawca świetlicy, wychowawcy
|
Rozmowa.
|
4. Egzamin kończący naukę |
Godziny wychowawcze
|
Wychowawcy, pedagog, dyrektor szkoły.
|
Rozmowa, analiza wyników egzaminu
|
- 7. WSPÓŁPRACA Z RODZINAMI UCZNIÓW.
Zadania |
Forma realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Ewaluacja
|
1.Zapoznawanie rodziców z dokumentami szkoły (WSO, statut, program wychowawczy i profilaktyczny. itp.) |
Zebrania z rodzicami
|
Wychowawcy, pedagog.
|
Obserwacja, wywiad
|
2.Zachęcanie rodziców do aktywnego udziału w życiu szkoły.
|
Spotkania z rodzicami , współorganizowanie imprez szkolnych, wyjazdów.
|
Wychowawczy klas, pedagog
|
Rozmowa, obserwacja
|
3. Informowanie o osiągnięciach i problemach uczniów (wyniki i postępy w nauce, zachowanie, osiągnięcia sportowe |
Rozmowy indywidualne |
Pedagog, wychowawcy, nauczyciele
|
Obserwacja, analiza dokumentacji.
|
4. Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów związanych z różnego rodzaju formami pomocy np.: stypendiami, pomocą rzeczową i materialną. |
Rozmowy indywidualne, skierowanie do poradni PPP lub innych specjalistów, pomoc w kontaktach z instytucjami działającymi na rzecz dziecka |
Pedagog
|
Obserwacja, analiza dokumentacji
|
5. Wskazywanie dalszych możliwości kształcenia, pomoc w rozpoznawaniu i wyborze dalszej oferty edukacyjnej. |
Rozmowy indywidualne, zebrania z rodzicami, zajęcia dla młodzieży |
Pedagog, wychowawcy klas.
|
Obserwacja, analiza dokumentów, rozmowy i wywiady z rodzicami i uczniami. |