WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO W ZESPOLE SZKÓŁ W ZWIERNIKU
NA ROK SZKOLNY 2016/2017
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w gimnazjum obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia ponadgimnazjalnego. System określa rolę, zadania
i metody oraz formy pracy zawodoznawczej nauczycieli w ramach rocznego planu działania
i jest włączony do statutu szkoły.
Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu
i drogi dalszego kształcenia ponadgimnazjalnego jest jednym z ważniejszych celów wychowawczych gimnazjum.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego zakłada, że:
- wybór zawodu jest procesem rozwojowym i stanowi sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia,
- na wybór zawodu wpływają głównie wartości, czynniki intelektualne, emocjonalne
i zdrowotne, rodzaj i poziom wykształcenia rodziny oraz wpływ środowiska, - preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają się w toku życia człowieka,
- prowadzona jest indywidualna i grupowa praca z uczniami, rodzicami i nauczycielami (radą pedagogiczną),
- działania zawodoznawcze są planowane i systematycznie realizowane wg harmonogramu pracy szkoły,
Program WSDZ obejmuje następujące obszary działania - pracę z:
- nauczycielami,
- uczniami z klas I – III gimnazjum,
- rodzicami.
WSDZ w ramach pracy z nauczycielami (radą pedagogiczną) obejmuje:
- utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zgodnie ze statutem szkoły,
- określenie priorytetów dotyczących orientacji i poradnictwa zawodowego w ramach programu wychowawczego szkoły na każdy rok nauki,
- określenie priorytetów w zakresie tworzenia szkolnej bazy środków informacyjno-dydaktycznych z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego,
- realizację działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej i roli przyszłego pracownika,
- prowadzenie zróżnicowanych metod aktywnego poznawania zawodów, osobowości i kierunków kształcenia oraz rynku pracy,
- zapoznawanie się z zawodami przyszłości na rynku krajowym i unijnym,
- włączanie placówek, instytucji i zakładów pracy w proces orientacji zawodowej m.in.: poradni psychologiczno-pedagogicznych (PPP), urzędów pracy (UP), Ochotniczych Hufców Pracy (OHP), Centrów Kariery.
WSDZ w ramach pracy z uczniami obejmuje:
- poznawanie różnych zawodów,
- poznawanie osobowości,
- autodiagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych w odniesieniu do specyfiki wybieranych zawodów,
- konfrontowanie własnej samooceny z wymaganiami szkół i zawodów,
- poznawanie struktury i warunków przyjęć do szkół ponadgimnazjalnych (oraz logowanie internetowe),
- pomoc w planowaniu Kariery Edukacyjno-Zawodowej,
- analizę potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowym i unijnym rynku pracy,
- przygotowywanie się do procesów reorientacji, mobilności oraz radzenia sobie
w sytuacjach trudnych: poszukiwanie pierwszej pracy, bezrobocie, ograniczenia zdrowotne itp., - indywidualną pracę z osobami niezdecydowanymi, posiadającymi przeciwwskazania zdrowotne w podejmowaniu decyzji edukacyjno - zawodowych oraz mającymi problemy osobiste,
- grupowe zajęcia aktywizujące prawidłowy wybór zawodu i szkoły (np. warsztaty, treningi),
- pomoc w wyborze odpowiedniej praktyki zawodowej w zakładach pracy,
- wskazywanie możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych w systemie pozaoświatowym,
- kształtowanie umiejętności świadomego i realistycznego wyboru i poszukiwania pracy.
WSDZ w ramach pracy z rodzicami obejmuje:
- prezentację założeń pracy informacyjno - doradczej szkoły na rzecz uczniów,
- włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań zawodoznawczych szkoły,
- przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa ponadgimnazjalnego
- indywidualną pracę z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.,
- gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowych
w regionie, - przedstawienie możliwości zatrudnienia na lokalnym (krajowym i unijnym) rynku pracy.
Cele programu WSDZ:
- Aktywizowanie i podnoszenie kompetencji nauczycieli do prowadzenia orientacji
i doradztwa zawodowego w gimnazjum. - Rozwijanie aktywności poznawczej uczniów w kierunku właściwej samooceny swoich możliwości psychofizycznych.
- Poznawanie przez młodzież własnej osobowości w określaniu przydatności zawodowej.
- Przygotowanie uczniów do konstruowania realistycznych planów Kariery Edukacyjno-Zawodowej.
- Kształtowanie świadomych decyzji w wyborze zawodu i szkoły.
- Aktywizowanie uczniów do poznawania różnych grup zawodowych.
- Inspirowanie młodzieży do poznawania kierunków kształcenia i wymagań edukacyjnych w szkołach ponadgimnazjalnych.
- Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, przełamywanie barier środowiskowych (miasto - wieś) oraz kształtowanie właściwych relacji społecznych.
- Poznawanie rynku pracy oraz zjawisk reorientacji, mobilności zawodowej i bezrobocia.
- Poznawanie zawodów przyszłości w kraju i w Unii Europejskiej.
- Zapoznawanie rodziców z problematyką rozwoju zawodowego dziecka.
- Aktywizowanie rodziców w proces wychowawczy dziecka dotyczący wyboru zawodu i właściwej szkoły ponadgimnazjalnej.
- Włączanie placówek, instytucji i zakładów pracy w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole.
- Prowadzenie indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego na terenie gimnazjum.
- Prowadzenie diagnozy środowiska szkół ponadgimnazjalnych (ranking) i dostosowanie ofert edukacyjnych do potrzeb uczniów oraz do zmian na rynku pracy.
Efekty:
1.Kształtowanie aktywności zawodowej młodzieży.
2.Dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli, rodziców.
3.Świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe.
Umiejętności uczniów kształtowane w toku realizacji programu:
1.Znajomość czynników niezbędnych do podjęcia prawidłowej decyzji o wyborze zawodu: wiedza o zawodach, szkołach, własnych predyspozycjach, rynku pracy.
2.Możliwie najpełniejsza znajomość siebie, swoich zainteresowań, mocnych i słabych stron oraz predyspozycji do wykonywania zawodu.
3.Rozeznanie w strukturze szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
4.Znajomość kryteriów przyjęć do szkół ponadgimnazjalnych i prawidłowe uczestnictwo w procedurze związanej z systemem elektronicznego naboru do szkół ponadgimnazjalnych.
Ewaluacja Wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego.
Ewaluacja realizacji działań z zakresu orientacji, poradnictwa i doradztwa zawodowego dokonywana jest na bieżąco przez koordynatora systemu doradztwa zawodowego w szkole na podstawie rozmów z uczniami, rodzicami i wychowawcami klas oraz analizy dokumentacji szkolnej, a następnie przedstawiona w postaci sprawozdania na koniec każdego semestru.
Ewaluacja odnosi się do wszystkich działań, skierowanych do młodzieży:
• udzielanej informacji,
• rozmów indywidualnych,
• pracy grupowej.
Wychowawcy jako osoby odpowiedzialne za realizację działań doradczych w klasach przygotowują klasowe programy wychowawcze oraz sprawozdania z realizacji tych programów na koniec semestru. Koordynator systemu doradztwa zawodowego w szkole na koniec semestru analizuje sprawozdania wychowawców w celu pozyskania informacji zwrotnej na temat jakości oferowanej pomocy doradczej w poszczególnych oddziałach i przygotowania wniosków do dalszej pracy.
PLANOWANIE DZIAŁAŃ W ZAKRESIE DORADZTWA
EDUKACYJNO-ZAWODOWEGO W GIMNAZJUM
OBSZAR 1
Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej
L.P. |
OPIS DZIAŁANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY/ |
CZAS REALIZACJI |
||||
1 |
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
OBSZAR 2
Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia.
L.P. |
OPIS DZIAŁANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY/ |
CZAS REALIZACJI |
||||
1 |
Udostępnienie informacji na temat szkół średnich funkcjonujących na terenie powiatu Gromadzenie
|
- gromadzenie ulotek/materiałów informacyjnych szkół - przedstawianie ofert szkół ponadgimnazjalnych podczas lekcji wychowawczych Zbieranie i gromadzenie: a) informacji drukowych b) informacji multimedialnych
Tworzenie biblioteczki – gromadzenie
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
OBSZAR 3
Prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej.
L.P. |
OPIS DZIAŁANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY/ |
CZAS REALIZACJI |
||||
1 |
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
OBSZAR 4
Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę.
L.P. |
OPIS DZIAŁANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY/ |
CZAS REALIZACJI |
||||
1 |
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
OBSZAR 5
Współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnianiu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.
L.P. |
OPIS DZIAŁANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY/ |
CZAS REALIZACJI |
||||
1 |
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
OBSZAR 6
Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów
w udzielaniu pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
L.P. |
OPIS DZIAŁANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY/ |
CZAS REALIZACJI |
1 |
Nawiązanie |
- konsultacje - udostępnienie materiałów, - przeprowadzenie przykładowych zajęć z uczniami klasy III gimnazjum.
|
- CKZ w Rzeszowie. |
listopad - kwiecień |
Opracowanie:
Zespół ds. WSDZ w składzie:
Agnieszka Papiernik
Bożena Longosz-Wolańska
Ewa Pieczonka
Edyta Potok