WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
W ZESPOLE SZKÓŁ W ZWIERNIKU
NA ROK SZKOLNY 2015/2016
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w gimnazjum obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia ponadgimnazjalnego. System określa rolę, zadania i metody oraz formy pracy zawodoznawczej nauczycieli w ramach rocznego planu działania i jest włączony do statutu szkoły. Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia ponadgimnazjalnego jest jednym
z ważniejszych celów wychowawczych gimnazjum.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego zakłada, że:
- wybór zawodu jest procesem rozwojowym i stanowi sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia,
- na wybór zawodu wpływają głównie wartości, czynniki intelektualne, emocjonalne i zdrowotne, rodzaj i poziom wykształcenia rodziny oraz wpływ środowiska,
- preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają się w toku życia człowieka,
- prowadzona jest indywidualna i grupowa praca z uczniami, rodzicami i nauczycielami (radą pedagogiczną),
- działania zawodoznawcze są planowane i systematycznie realizowane wg harmonogramu pracy szkoły,
Program WSDZ obejmuje następujące obszary działania - pracę z:
· nauczycielami,
· uczniami z klas I – III gimnazjum,
· rodzicami.
WSDZ w ramach pracy z nauczycielami (radą pedagogiczną) obejmuje:
· utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zgodnie ze statutem szkoły,
· określenie priorytetów dotyczących orientacji i poradnictwa zawodowego w ramach programu wychowawczego szkoły na każdy rok nauki,
· określenie priorytetów w zakresie tworzenia szkolnej bazy środków informacyjno-dydaktycznych z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego,
· realizację działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej i roli przyszłego pracownika,
· prowadzenie zróżnicowanych metod aktywnego poznawania zawodów, osobowości i kierunków kształcenia oraz rynku pracy,
· zapoznawanie się z zawodami przyszłości na rynku krajowym i unijnym,
· włączanie placówek, instytucji i zakładów pracy w proces orientacji zawodowej m.in.: poradni psychologiczno-pedagogicznych (PPP), urzędów pracy (UP), Ochotniczych Hufców Pracy (OHP), Centrów Kariery.
WSDZ w ramach pracy z uczniami obejmuje:
· poznawanie różnych zawodów,
· poznawanie osobowości,
· autodiagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych w odniesieniu do specyfiki wybieranych zawodów,
· konfrontowanie własnej samooceny z wymaganiami szkół i zawodów,
· poznawanie struktury i warunków przyjęć do szkół ponadgimnazjalnych (oraz logowanie internetowe),
· pomoc w planowaniu Kariery Edukacyjno-Zawodowej,
· analizę potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowym i unijnym rynku pracy,
· przygotowywanie się do procesów reorientacji, mobilności oraz radzenia sobie
w sytuacjach trudnych: poszukiwanie pierwszej pracy, bezrobocie, ograniczenia zdrowotne itp.,
· indywidualną pracę z osobami niezdecydowanymi, posiadającymi przeciwwskazania zdrowotne w podejmowaniu decyzji edukacyjno - zawodowych oraz mającymi problemy osobiste,
· grupowe zajęcia aktywizujące prawidłowy wybór zawodu i szkoły (np. warsztaty, treningi),
· pomoc w wyborze odpowiedniej praktyki zawodowej w zakładach pracy,
· wskazywanie możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych w systemie pozaoświatowym,
· kształtowanie umiejętności świadomego i realistycznego wyboru i poszukiwania pracy.
WSDZ w ramach pracy z rodzicami obejmuje:
· prezentację założeń pracy informacyjno - doradczej szkoły na rzecz uczniów,
· włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań zawodoznawczych szkoły,
· przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa ponadgimnazjalnego
· indywidualną pracę z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.,
· gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowych
w regionie,
· przedstawienie możliwości zatrudnienia na lokalnym (krajowym i unijnym) rynku pracy.
Cele programu WSDZ:
1. Aktywizowanie i podnoszenie kompetencji nauczycieli do prowadzenia orientacji
i doradztwa zawodowego w gimnazjum.
2. Rozwijanie aktywności poznawczej uczniów w kierunku właściwej samooceny swoich możliwości psychofizycznych.
3. Poznawanie przez młodzież własnej osobowości w określaniu przydatności zawodowej.
4. Przygotowanie uczniów do konstruowania realistycznych planów Kariery Edukacyjno-Zawodowej.
5. Kształtowanie świadomych decyzji w wyborze zawodu i szkoły.
6. Aktywizowanie uczniów do poznawania różnych grup zawodowych.
7. Inspirowanie młodzieży do poznawania kierunków kształcenia i wymagań edukacyjnych w szkołach ponadgimnazjalnych.
8. Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, przełamywanie barier środowiskowych (miasto - wieś) oraz kształtowanie właściwych relacji społecznych.
9. Poznawanie rynku pracy oraz zjawisk reorientacji, mobilności zawodowej i bezrobocia.
10. Poznawanie zawodów przyszłości w kraju i w Unii Europejskiej.
11. Zapoznawanie rodziców z problematyką rozwoju zawodowego dziecka.
12. Aktywizowanie rodziców w proces wychowawczy dziecka dotyczący wyboru zawodu i właściwej szkoły ponadgimnazjalnej.
13. Włączanie placówek, instytucji i zakładów pracy w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole.
14. Prowadzenie indywidualnego i grupowego doradztwa zawodowego na terenie gimnazjum.
15. Prowadzenie diagnozy środowiska szkół ponadgimnazjalnych (ranking) i dostosowanie ofert edukacyjnych do potrzeb uczniów oraz do zmian na rynku pracy.
Efekty:
1.Kształtowanie aktywności zawodowej młodzieży.
2.Dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli, rodziców.
3.Świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe.
Umiejętności uczniów kształtowane w toku realizacji programu:
1.Znajomość czynników niezbędnych do podjęcia prawidłowej decyzji o wyborze zawodu: wiedza o zawodach, szkołach, własnych predyspozycjach, rynku pracy.
2.Możliwie najpełniejsza znajomość siebie, swoich zainteresowań, mocnych i słabych stron oraz predyspozycji do wykonywania zawodu.
3.Rozeznanie w strukturze szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
4.Znajomość kryteriów przyjęć do szkół ponadgimnazjalnych i prawidłowe uczestnictwo w procedurze związanej z systemem elektronicznego naboru do szkół ponadgimnazjalnych.
Ewaluacja Wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego.
Ewaluacja realizacji działań z zakresu orientacji, poradnictwa i doradztwa zawodowego dokonywana jest na bieżąco przez koordynatora systemu doradztwa zawodowego w szkole na podstawie rozmów z uczniami, rodzicami i wychowawcami klas oraz analizy dokumentacji szkolnej, a następnie przedstawiona w postaci sprawozdania na koniec każdego semestru.
Ewaluacja odnosi się do wszystkich działań, skierowanych do młodzieży:
• udzielanej informacji,
• rozmów indywidualnych,
• pracy grupowej.
Wychowawcy jako osoby odpowiedzialne za realizację działań doradczych w klasach przygotowują klasowe programy wychowawcze oraz sprawozdania z realizacji tych programów na koniec semestru. Koordynator systemu doradztwa zawodowego w szkole na koniec semestru analizuje sprawozdania wychowawców w celu pozyskania informacji zwrotnej na temat jakości oferowanej pomocy doradczej w poszczególnych oddziałach i przygotowania wniosków do dalszej pracy.
PLANOWANIE DZIAŁAŃ W ZAKRESIE DORADZTWA
EDUKACYJNO-ZAWODOWEGO W GIMNAZJUM
OBSZAR 1
Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia
i kariery zawodowej
L.P. |
OPIS DZIAŁANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY/ |
CZAS REALIZACJI |
||||
1 |
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
OBSZAR 2
Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia.
L.P. |
OPIS DZIAŁANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY/ |
CZAS REALIZACJI |
||||
1 |
Udostępnienie informacji na temat szkół średnich funkcjonujących na terenie powiatu
Gromadzenie
|
- gromadzenie ulotek/materiałów informacyjnych szkół - przedstawianie ofert szkół ponadgimnazjalnych podczas lekcji wychowawczych Zbieranie i gromadzenie: a) informacji drukowych b) informacji multimedialnych
Tworzenie biblioteczki – gromadzenie
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
OBSZAR 3
Prowadzenie zajęć przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery
i podjęcia roli zawodowej.
L.P. |
OPIS DZIAŁANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY/ |
CZAS REALIZACJI |
||||
1 |
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
OBSZAR 4
Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę.
L.P. |
OPIS DZIAŁANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY/ |
CZAS REALIZACJI |
||||
1 |
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
OBSZAR 5
Współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnianiu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego.
L.P. |
OPIS DZIAŁANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY/ |
CZAS REALIZACJI |
||||
1 |
|
|
Koordynatorzy Zespołu ds. WSDZ |
|
||||
2 |
|
|
|
|
OBSZAR 6
Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów
w udzielaniu pomocz psychologiczno - pedagogicznej.
L.P. |
OPIS DZIAŁANIA |
SPOSOBY REALIZACJI |
OSOBY/ |
CZAS REALIZACJI |
1 |
Nawiązanie |
- konsultacje - udostępnienie materiałów, - przeprowadzenie przykładowych zajęć z uczniami klasy III gimnazjum.
|
- CKZ w Rzeszowie. |
listopad - kwiecień |
Opracowanie:
Zespół ds. WSDZ w składzie:
Bożena Longosz-Wolańska
Agnieszka Papiernik
Ewa Pieczonka
Edyta Potok