INNOWACJA PEDAGOGICZNA W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO I HISTORII NA POZIOMIE GIMNAZJUM „Z LITERATURĄ PRZEZ WIEKI”

Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób,

aby uczniowi uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek.

ALBERT  EINSTEIN

 

Czym jest historia? Echem przeszłości odbitym przez przyszłość.

Odblaskiem przyszłości rzuconym w przeszłość.

Victor Hugo


1 października 2013 r. w Zespole Szkół w Zwierniku rozpoczęto realizację innowacji pedagogicznej z języka polskiego i historii na poziomie gimnazjum. Projekt pt. "Z literaturą przez wieki" został przygotowany przez nauczycielki języka polskiego- panią mgr Marzenę Świerczek i historii- panią mgr Edytę Potok.

Celem innowacji jest:

  • wychowywanie kompetentnego, świadomego odbiorcy kultury, szczególnie dzieł literackich,
  • wprowadzanie zarówno w tradycję, jak i kulturę epok od antyku do renesansu oraz uwrażliwianie ucznia na uniwersalne wartości,
  • budzenie u ucznia motywacji do poznawania historii swojego kraju,
  • zaznajamianie ucznia za pośrednictwem tekstów kultury z różnymi postawami moralnymi i skłanianie do refleksji nad konsekwencjami dokonywanych wyborów,
  • wspomaganie rozwoju umiejętności sprawnego posługiwania się językiem polskim (świadomego używania środków, językowych dostosowanych do sytuacji i celu wypowiedzi, opisywania świata, oceniania postaw i zachowań ludzkich, precyzyjnego formułowania myśli, operowania bogatym słownictwem, skutecznego i nacechowanego szacunkiem do adresata komunikowania się),
  • budzenie motywacji do poznawania języka i dbałości o kulturę języka (kształcenie refleksyjnej postawy wobec języka, stwarzanie sytuacji, które sprzyjają odkrywaniu norm językowych, rozpoznaniu pozytywnych skutków stosowania tych norm w wypowiedzi i negatywnych konsekwencji ich łamania, kształcenie nawyku poprawiania własnych wypowiedzi),
  • kształcenie sprawności posługiwania się różnymi gatunkami wypowiedzi ustnej i pisemnej, które będą uczniowi potrzebne w dalszej edukacji, a także w dorosłym życiu,
  • kształtowanie samodzielności w docieraniu do informacji, krytycznego podejścia do nich, umiejętności ich selekcjonowania,
  • wykształcenie świadomego Polaka, Europejczyka, człowieka współżyjącego z innymi w świecie,
  • lepsze zrozumienie otaczającego świata, rozwinięcie zainteresowań,
  • wykształcenie umiejętności zabierania głosu w różnych sprawach i przygotowanie do pełnienia powierzonych uczniowi w życiu ról społecznych.

Podstawą do napisania innowacji stała się chęć rozbudzenia w uczniach pozytywnej motywacji i zrozumienia potrzeby pogłębiania wiedzy z zakresu języka polskiego i historii. Motywacja powinna być poparta przede wszystkim zaangażowaniem, dlatego główną ideą tej innowacji jest dobranie takich form, metod pracy i treści nauczanych na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, aby uczniowie stali się świadomymi odbiorcami kultury oraz nabrali szacunku do narodowej tradycji i polskiego dziedzictwa kulturowego. Celem jest również rozwijanie przez uczniów zdolnych zainteresowań związanych z językiem polskim i historią. 

Tematyka innowacji zgodna jest z programem nauczania języka polskiego i historii dla klas I-III gimnazjum, wzbogaconych o dodatkowe materiały, np. filmy.  Ponadto uwzględniane będą różne zainteresowania i pomysły własne uczniów.

BLOK I

 

W KRĘGU KULTURY STAROŻYTNEJ

  1. Filozofia  starożytnej Grecji i Rzymu
  2. Mity
  3. Teatr i dramat antycznej Grecji- „Antygona” Sofokles
  4. Literatura starożytnej Grecji- fragmenty „Iliady” i „Odyseja” Homera

 

BLOK II

KULTURA SREDNIOWIECZA

  1. Kultura rycerska
  2. Obraz rycerza w literaturze- „Pieśń o Rolandzie”, ”Legendy arturiańskie”, „Krzyżacy” Henryk Sienkiewicz
  3. Wzorce osobowe epoki średniowiecza.
  4. Sztuka romańska i gotycka.

 

BLOK III

„ZŁOTY WIEK”- RENESANS

  1. Wprowadzenie do renesansu (geneza epoki, humanizm, rola i znaczenie mecenatu)
  2. Renesansowa wiara w człowieka
  3. Życie i twórczość Jana Kochanowskiego
  4. Epoka wielkich odkryć geograficznych