INNOWACJA PEDAGOGICZNA W NAUCZANIU JĘZYKA POLSKIEGO I HISTORII NA POZIOMIE GIMNAZJUM „Z LITERATURĄ PRZEZ WIEKI”
Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób,
aby uczniowi uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek.
ALBERT EINSTEIN
Czym jest historia? Echem przeszłości odbitym przez przyszłość.
Odblaskiem przyszłości rzuconym w przeszłość.
Victor Hugo
1 października 2013 r. w Zespole Szkół w Zwierniku rozpoczęto realizację innowacji pedagogicznej z języka polskiego i historii na poziomie gimnazjum. Projekt pt. "Z literaturą przez wieki" został przygotowany przez nauczycielki języka polskiego- panią mgr Marzenę Świerczek i historii- panią mgr Edytę Potok.
Celem innowacji jest:
- wychowywanie kompetentnego, świadomego odbiorcy kultury, szczególnie dzieł literackich,
- wprowadzanie zarówno w tradycję, jak i kulturę epok od antyku do renesansu oraz uwrażliwianie ucznia na uniwersalne wartości,
- budzenie u ucznia motywacji do poznawania historii swojego kraju,
- zaznajamianie ucznia za pośrednictwem tekstów kultury z różnymi postawami moralnymi i skłanianie do refleksji nad konsekwencjami dokonywanych wyborów,
- wspomaganie rozwoju umiejętności sprawnego posługiwania się językiem polskim (świadomego używania środków, językowych dostosowanych do sytuacji i celu wypowiedzi, opisywania świata, oceniania postaw i zachowań ludzkich, precyzyjnego formułowania myśli, operowania bogatym słownictwem, skutecznego i nacechowanego szacunkiem do adresata komunikowania się),
- budzenie motywacji do poznawania języka i dbałości o kulturę języka (kształcenie refleksyjnej postawy wobec języka, stwarzanie sytuacji, które sprzyjają odkrywaniu norm językowych, rozpoznaniu pozytywnych skutków stosowania tych norm w wypowiedzi i negatywnych konsekwencji ich łamania, kształcenie nawyku poprawiania własnych wypowiedzi),
- kształcenie sprawności posługiwania się różnymi gatunkami wypowiedzi ustnej i pisemnej, które będą uczniowi potrzebne w dalszej edukacji, a także w dorosłym życiu,
- kształtowanie samodzielności w docieraniu do informacji, krytycznego podejścia do nich, umiejętności ich selekcjonowania,
- wykształcenie świadomego Polaka, Europejczyka, człowieka współżyjącego z innymi w świecie,
- lepsze zrozumienie otaczającego świata, rozwinięcie zainteresowań,
- wykształcenie umiejętności zabierania głosu w różnych sprawach i przygotowanie do pełnienia powierzonych uczniowi w życiu ról społecznych.
Podstawą do napisania innowacji stała się chęć rozbudzenia w uczniach pozytywnej motywacji i zrozumienia potrzeby pogłębiania wiedzy z zakresu języka polskiego i historii. Motywacja powinna być poparta przede wszystkim zaangażowaniem, dlatego główną ideą tej innowacji jest dobranie takich form, metod pracy i treści nauczanych na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, aby uczniowie stali się świadomymi odbiorcami kultury oraz nabrali szacunku do narodowej tradycji i polskiego dziedzictwa kulturowego. Celem jest również rozwijanie przez uczniów zdolnych zainteresowań związanych z językiem polskim i historią.
Tematyka innowacji zgodna jest z programem nauczania języka polskiego i historii dla klas I-III gimnazjum, wzbogaconych o dodatkowe materiały, np. filmy. Ponadto uwzględniane będą różne zainteresowania i pomysły własne uczniów.
BLOK I
W KRĘGU KULTURY STAROŻYTNEJ
- Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
- Mity
- Teatr i dramat antycznej Grecji- „Antygona” Sofokles
- Literatura starożytnej Grecji- fragmenty „Iliady” i „Odyseja” Homera
BLOK II
KULTURA SREDNIOWIECZA
- Kultura rycerska
- Obraz rycerza w literaturze- „Pieśń o Rolandzie”, ”Legendy arturiańskie”, „Krzyżacy” Henryk Sienkiewicz
- Wzorce osobowe epoki średniowiecza.
- Sztuka romańska i gotycka.
BLOK III
„ZŁOTY WIEK”- RENESANS
- Wprowadzenie do renesansu (geneza epoki, humanizm, rola i znaczenie mecenatu)
- Renesansowa wiara w człowieka
- Życie i twórczość Jana Kochanowskiego
- Epoka wielkich odkryć geograficznych