Metody i formy pracy:
L.P. |
TREŚCI EDUKACYJNE |
SPOSOBY REALIZACJI |
1. |
Pasowanie na czytelnika biblioteki uczniów klasy 1.Kształtowanie nawykukulturalnego obcowaniaz książką i innymi dokumentamibibliotecznymi.Zapoznanie z pomieszczeniamibiblioteki oraz jej zbiorami. |
- uroczyste pasowanie na czytelników, poznanie regulaminu korzystania z biblioteki, rodzaje dokumentów bibliotecznych, wypożyczenie pierwszej książki, czytanie przez dzieci fragmentów wypożyczonych książek. |
2. |
Zapoznanie dzieci z popularnymi utworami dziecięcymi ze zwróceniem uwagi na ich autora. |
- wykonanie gazetki o ulubionych książkach dla dzieci, uzupełnianie klasowych kącików czytelniczych pozycjami przyniesionymi przez dzieci z domu, sporządzenie przez uczniów listy ciekawych książek. |
3. |
Zapoznanie uczniów
|
Lekcja biblioteczna „Encyklopedia to taka księga, po którą każdy mądrala sięga”. |
4. |
Bohaterowie naszych bajek i baśni – głośne czytanie wybranych utworów z literatury dziecięcej. |
- słuchanie głośno czytanych fragmentów bajek i baśni dla dzieci czytanych przez uczniów gimnazjum i zaproszonych gości ,wspólne oglądanie i omawianie ilustrowanych książeczek dla dzieci, wykonywanie ilustracji do przeczytanych utworów literatury dziecięcej, wystawka prac wykonanych przez dzieci. |
5. |
Stwarzanie okazji do prezentacji umiejętności samodzielnego czytania tekstów przez dzieci. |
- głośne czytanie przez uczniów wybranych tekstów. |
6. |
Biblioteka – miejsce rozwijania zainteresowań czytelniczych. |
- organizowanie zajęć bibliotecznych, poznanie pracy bibliotekarza ,korzystanie z czytelni, wypożyczalni, systematyczne wypożyczanie książek, konkurs na najlepszego czytelnika miesiąca i roku. |
7. |
25 XI -Światowy Dzień Pluszowego Misia |
- Miś w literaturze dziecięcej - prace plastyczne uczniów i wystawka klasowa,- gazetka biblioteczna o Kubusiu Puchatku. |
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW. Po realizacji niniejszych treści edukacyjnych uczeń:
L.P. |
ZADANIE |
SPOSOBY REALIZACJI |
1. |
Rozwijanie zainteresowań czytelniczych |
- Indywidualne rozmowy pomagające w określeniu zainteresowań czytelniczych ucznia, pomoc w doborze literatury i zachęcanie do samodzielnego poszukiwania książek spełniających oczekiwania. Rozmowy na temat przeczytanych książek. Plebiscyt „TOP 10.- Pożeracze książek są wśród nas- wyłonienie najaktywniejszych czytelników w danym roku szkolnym. |
2. |
Poprawa techniki czytania |
1. Przeprowadzenie wśród wybranych uczniów testów sprawdzających technikę czytania w celu określenia poziomu, na jakim czyta dany uczeń. 2.Prowadzenie zajęć z głośnego czytania dla wybranych uczniów w celu poprawienia ich techniki. Zaangażowanie uczniów do prowadzenia zajęć czytelniczych w klasach młodszych na poprzednio przygotowanym tekście. |
3. |
Dzień Głośnego Czytania „Starsi – młodszym” |
Dzieci z klas młodszych odwiedzane są przez uczniów starszych klas, którzy czytają kolegom fragmenty wybranych książek. |
4. |
Zwiększenie zainteresowania uczniów zbiorami biblioteki |
1.Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej i I-III gimnazjum na temat ich aktywności czytelniczej. Analiza wyników ankiet i
|
5. |
Wyrabianie w uczniach nawyku regularnego czytania |
1. Prowadzenie całorocznego konkursu na czytelnika roku oraz na najlepiej czytającą klasę na każdym etapie edukacyjnym, prezentowanie statystyk miesięcznych wypożyczeń poszczególnych klas na gazetce bibliotecznej, zamieszczanie informacji na stronie internetowej szkoły i na gazetce bibliotecznej o zwycięzcach konkursu „Czytelnik Miesiąca”, nagradzanie laureatów konkursu „Czytelnik Miesiąca” dyplomami wręczanymi na apelu szkolnym, nagrodzenie czytelnika roku ( na każdym poziomie edukacyjnym) nagrodą książkową na apelu z okazji zakończenia roku szkolnego- nagrodzenie najlepiej czytającej klasy i zamieszczenie tych informacji na stronie internetowej szkoły. |
6. |
Wdrażanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w przedsięwzięciach przygotowywanych przez opiekunów biblioteki i współpracujących z nimi nauczycieli |
Prowadzenie konkursów czytelniczo-literackich:-konkurs plastyczny dla uczniów klas IV-V - Ilustracja do mojej ulubionej książki.- Konkurs czytelniczo-plastyczny dla klas IV-VI Bohaterowie naszych lektur – portret mojego ulubionego bohatera.- Wybieramy mistrza czytania- konkurs czytelniczy dla uczniów klas I-III i IV –VI.-tworzenie „ listy przebojów” literatury młodzieżowej,- Udział w uczniów klas IV-VI oraz I-III gimnazjum w konkursie„ Najsłynniejsze literackie pary” w trakcie obchodów DniaZakochanych,- Konkurs dla uczniów gimnazjum Czy wiesz, kto to napisał?,- Konkurs Iiteracki - Lektury szkolne- przekleństwo czy radość czytania (rozprawka) ,Dalsze losy wybranego bohatera literackiego. |
Przewidywane efekty.
Pedagogizacja rodziców.
I SZKOŁY PODSTAWOWEJ | II | III | IV | V | VI | VII | II gimnazjum | III gimnazjum
Imieniny:
Adolfa i Tymona